Eurogamer.se

Crazy Machines: Elements

Galet konserverade maskindelar

För nästan 20 år sedan kom ett numera klassiskt spel vid namn The Incredible Machine, och släktskapet till Crazy Machines: Elements är tydligt. Det handlar alltså om mer eller mindre komplicerade maskiner eller uppställningar av föremål som skapar en kedjereaktion för att nå ett slutligt mål.

Målet i sig är inte viktigt utan snarare trivialt in absurdum (krossa en vas, välta en bowlingkägla) - här är det pusslandet som är poängen. Till skillnad från sin anfader där friheten var, om inte oändlig så åtminstone väldigt stor, saknar jag här i spelets huvudläge möjligheten att vara riktigt kreativ. Pusslen som skall lösas är för det mesta en fråga om att använda de få föremål som finns tillgängliga för varje bana och placera in dem i de luckor som finns i de i övrigt nästan färdigkonstruerade maskinerna.

Inte förrän jag har spelat igenom en stor del av de 100 nivåerna i pusselläget får jag tillgång till vad som kallas för utmaningsläget, men här är friheten mycket större då jag oftast får endast ett mål att uppfylla och en budget att röra mig med. Genast blir spelet roligare och att detta läge inte är tillgängligt från början är ett mysterium. Fortfarande får jag dras med en del egenheter och problem men jag kan ändå förlora mig en stund i ett projekt att skapa ännu en helt meningslös men ändock underhållande uppställning av föremål, och sedan skapa en kedjereaktion där vilka som helst av det hundratal föremål som finns att tillgå ingår.

Crazy Machines Elements-trailer

Slutligen innehåller Crazy Machines: Elements ett skaparläge där det går att göra sina egna utmaningar, dock utan möjligheten att dela med sig av dem online. I skaparläget blir också ett annat problem tydligt, som förvisso återfinns även i de andra spellägena men som är mer allvarligt här - nämligen det faktum att spelet kontrolleras med en handkontroll. Detta gör att allting blir oexakt och allt annat än intuitivt, och därmed ett ständigt irritationsmoment.

Sådana finns det dock flera av, till exempel fysiken som ibland fallerar oförklarligt. I ett spel som till stor del bygger på de fysiska lagarna medför detta förstås frustration mångdubbelt större än vad felet egentligen borde innebära.

Slutresultatet är något så ovanligt som ett spel som är roligare att tänka på än att spela. Efter att ha satt mig i soffan och startat upp min konsol så känns allt för tunt, för lite och för dåligt. På bussen genom stan kan jag dock känna suget och en önskan att det istället var en enklare applikation på en pekplatta eller mobiltelefon. Vad värre är dock att jag ännu hellre plockar fram just en sådan version av The Incredible Machine.

4 / 10

Crazy Machines: Elements finns nu att köpa via PlayStation Network Store och Xbox Live Arcade

Läs vår betygspolicy Crazy Machines: Elements Gabriel Johansson Galet konserverade maskindelar 2011-09-08T15:00:00+02:00 4 10

Kommentarer

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!