Eurogamer.se

Star Fox 64 3D

Räven som inte glider ur näven

Nintendos kavalkad av omgjorda 3D-versioner av klassiska spel fortsätter, och denna gång har vi kommit till Star Fox 64 3D.

Givetvis är det den nyligen prissänkta handhållna konsolen Nintendo 3DS vi talar om, medan originalet Lylat Wars (eller Star Fox 64) gavs ut på Nintendo 64 för en sisådär 14 år sedan och på Virtual Console till Wii år 2007.

Jag tillhör den sällsamma skara som aldrig spelat ett Star Fox-spel tidigare och är alltså en av få som i denna omgjorda version anno 2011 stiftar bekantskap med Fox McCloud, Falco Lombardi, Peppy Hare och Slippy Toad för första gången. Det kan ju vara av intresse för dig som läser denna recension.

Fox McCloud började sin bana som intergalaktisk hjältepilot redan i Star Wing till SNES (som i sann spelmässig förvirring heter Star Fox i USA) och då precis som i senare äventyr är det apskurken Andross som hotar systemet Lylat i allmänhet och den fredliga planeten Corneria i synnerhet.

Shoot 'em up-äventyret börjar tämligen omgående med en kort berättelse om hur Andross i vanlig ordning lyckats fly och osedd av universums alla polisiära makter har han hunnit bygga upp ett nytt formidabelt hot. Ackompanjerad av riktigt mäktig musik och till 3d-effekter som för en gångs skull faktiskt passar spelets tema sätter jag av tillsammans med mina tre nämnda kamrater.

Mer om Star Fox 64 3D

Styrningen i 3DS-versionen känns riktigt bra, och även om jag inte har något att jämföra med i Star Fox-väg så har jag heller inget att direkt klaga på.

Med sidoknapparna kan du svänga snävare när du håller in dem och med ett enkelt tryck lägger du dig på sidan för att ta dig igenom smalare passager. Med ett snabbt dubbelklick på samma knappar rullar du åt respektive håll, vilket ger en lika cool effekt av snabb rymdstrid som jag antar att det gjorde för 14 år sedan.

Samma mekanik återkommer oavsett vilka fordon Starfox-gänger tar sig an; i vissa banor är det undervattenfarkost som gäller och ibland får även Fox McCloud ratta sin stridsvagn för lite markbunden action. Allt som allt bjuder de olika fordonen på välkommen och välanpassad variation.

Det som egentligen ger mig mest problem när det gäller styrningen är den inbyggda gyrofunktionen, med vilken du kan svänga genom att luta konsolen. Det funkar väl ganska väl rent tekniskt, men tillsammans med 3d-effekterna blir det en ständig soppa eftersom hela skärmen blir rörig så fort du inte ser på den rakt framifrån.

Den som vill styra sin stjärnvinge på detta vis gör alltså bäst i att slå av 3d-effekten - vilket i sig är synd eftersom stjärnor, objekt och den framrusande miljön faktiskt är riktigt snygg i 3d.

Innehållsmässigt tror jag inte Star Fox 64 3D skiljer sig särskilt mycket från originalet. Själva spelet är hyfsat kort, det tar en till två timmar att spela dig genom alltihop, men eftersom du kan välja din väg fram till slutbossen finns det gott om incitament till att spela om och om igen.

Det faktum att du kan välja två olika svårighetsgrader i början, en lättare som är anpassad för 3DS och en som ger dig N64-originalets exakta svårighetsnivå, gör dels att du öppnar upp nya vägar att besöka men också att utmaningen blir klart större.

Kommentarer (2)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!