NHL 12

Samma gamla härliga nyheter

Årligen återkommande spelserier är ofta lite som löningen i slutet av månaden - utan tvekan bra och trevliga men förutsägbara och långtifrån särskilt spännande. Ibland kanske du har jobbat över lite extra eller av annan anledning får en liten överraskning i kuvertet, men i princip vet du alltid vad du har att vänta dig.

Ändå vill du inte vara utan den för det är ju trots allt en trevlig upplevelse när pengarna tickar in på kontot, precis som sportspelen från EA Sports nästan alltid håller hög klass. NHL 12 är inget undantag då det mesta som ingår i paketet är välgjort och fungerar mycket bra.

Vid uppstart kastas jag rakt in i Winter Classic. Den numera obligatoriska utomhusmatchen med massiv publik och minimalt med publikkontakt är en av årets nyheter men fungerar egentligen bara som en vanlig match i mängden.

Väl klar med den matchen finns dock ett stort antal andra spellägen att tillgå, från enstaka matcher till hela säsonger och slutspel, men den som spelar själv lär tillbringa det mesta av sin tid i Be A Pro där man på numera bekant manér skapar en spelare som sedan skall lotsas genom en lång och förhoppningsvis framgångsrik karriär. När jag väl börjat spela är det svårt att sluta att sakta kämpa mig fram genom farmarlag på undanskymda arenor i jakt på mål, poäng, berömmelse och en plats i draften för att kunna uppnå mina högst ställda mål.

Winter Classic i NHL 12

Både matchklockans tickande och bytena i matcherna sker numera i realtid. Som väl är kan snabbspola tiden man inte är på isen, men just realtidsaspekten gör förvånansvärt mycket för att få mig att känna mig som en del av en riktig match. Allt eftersom tiden går utvecklas jag naturligtvis både som karaktär i spelet och när det gäller min skicklighet med handkontrollen, och strävan efter att ständigt bli bättre kan inte ens störas av en kamera som i detta spelläge inte alltid riktigt vet hur den skall bete sig.

Det som dock lyckas locka mig från Be A Pro är de legendarer som låses upp allteftersom jag når nya nivåer. I det nya spelläget Be A Legend kan jag nu anta rollen av spelare som Wayne Gretzky, Mario Lemieux eller varför inte vår egen Börje Salming, och försöka återupprepa bedrifter från deras långa karriärer. Nog för att detta kan ta sin goda tid att göra med de nio spelare som inkluderats men jag saknar ändå namn som Peter Forsberg och Brett Hull för att nämna några.

Oavsett vem jag väljer så vill dock den rätta historiska känslan inte riktigt infinna sig då dessa legendarer placeras i lag med moderna snarare än samtidiga spelare och jag återvänder relativt snabbt till min egenskapade högerforward i Be A Pro.