Eurogamer.se

God of War Collection Volume II

Världens argaste spartan är tillbaka i HD

Varför frångå ett vinnande koncept?

Det är något som de studior som utvecklat God of War-spelen måste ha levt efter. Främst gäller det Santa Monica Studio, men även Ready at Dawn som ligger bakom de två spelen till PlayStation Portable.

För Sonys berättelse om Kratos, den ursinnige spartanen som tillintetgör allt motstånd, är rätt enkelspårig. Världens argaste krigare tillbringar sina speltimmar med att resa runt i både vår och gudarnas värld, hugga sönder allt som rör sig och lösa ett par pussel under tiden.

Eller, pusslen består snarare av mindre tankeövningar som kräver att du flyttar ett eller annat föremål till en viss plats. Ingen ska inte förvänta sig några långsökta utmaningar.

Det här är hjärngympa för sportfånar, klurigt nog för att du ska behöva ta en paus från alla våldsamheter men enkelt nog för att du ska hitta spaken eller knappen du måste dra i eller trycka in.

Och nu kommer alltså högupplösta versioner (HD, High Definition) av PSP-spelen Chains of Olympus och Ghost of Sparta (9/10). Rent kronologiskt utspelas Olympus innan det första God of War-spelet, medan Sparta tar vid efter ettan. Rent praktiskt ska du alltså alternera mellan denna samling och God of War Collection (9/10), som samlar de två första PS2-spelen i högupplöst format. Och sedan spelar du givetvis God of War III (9/10).

En jämförelse mellan PSP- och PS3-versionerna

De största skillnaderna mellan PSP-versionerna och de som släppts till PlayStation 2 och PlayStation 3 är att det finns ett större fokus på korta spelsessioner. Striderna är lite enklare, lite mer actionfyllda och dessutom ganska så mycket kortare.

Där konsolspelen åtminstone gjorde lite ansatser till att ha ett handlingsmässigt djup brötar dessa spel på med så mycket testosteronstinna fajter det bara går. Och så är det kortare avstånd mellan kontrollpunkterna också.

Det märks att Chains of Olympus är flera år gammalt, för det går bara att piffa upp grafiken till en viss gräns. Animationerna är styltiga, och texturerna känns platta och hastigt uppskalade. Det finns en skärpa i bilden som Ready at Dawn ska ha beröm för, men det är svårt att bli exalterad över detta.

Det känns helt klart äldre än sina tre år, och detta gör att det mest känns som att jag slår mig fram slentrianmässigt genom bossarna i min kamp att sätta stopp för Persefones lömska planer.

Kommentarer

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!