Renegade Ops

En svensk smällkaramell

Jag tycker alltid det är kul att få se spel från svenska utveckare som Avalanche, och ännu roligare blir det när jag startat upp Renegade Ops och kastar mig in i dess extrema actionspektakel. Handlingen som berättas med tecknade serierutor kretsar kring en galen figur vid namn Inferno, och medlemmarna i Renegade Ops som tar saken i egna händer för att stoppa hans ondskefulla planer att förstöra världen.

Historien är klyschig och utan ett uns allvar, vilket ger en perfekt bakgrund till den massförstörelse som väntar. Vid ett uppdrags början får jag välja en av fyra figurer som ingår i teamet, där skillnaden dem emellan främst är vilken typ av specialvapen de har tillgång till.

Vill jag till exempel gå för en lite mer defensiv taktik väljer jag Armand och hans efterhand allt mer kraftfulla sköldar, eller så kanske jag siktar på maximal förstörelse genom att använda Roxy och hennes förmåga att kalla in ett luftanfall.

Mer om Renegade Ops

Ett par saker blir sedan snabbt uppenbara när jag får stiga i land för mitt första uppdrag. Först och främst är det faktum att Renegade Ops är ett väldigt snyggt spel - spelmotorn från Just Cause 2 (8/10) används här i ett perspektiv snett ovanifrån och den ger verkligen liv till vajande palmer, stekheta stenöknar, rasande hus och inte minst explosioner i massor.

Allting är skarpt och klart och en ren njutning att titta på - och det gäller att njuta medan man kan då det inte dröjer länge innan allt sprängs i småsmulor eller bara döljs av eld, rök eller de skott och raketer som fyller skärmen.

Det andra jag märker är att min lilla jeep som jag susar fram i har en verklig tyngd vilket ger en riktigt skön känsla när jag sladdar runt kurvor i jakt på nästa mål. I denna genre där jag styr med vänsterspaken medan högerspaken avfyrar mitt vapen är jag van vid en mycket mer direkt och exakt kontroll, men för det allra mesta njuter jag av den ökade fysikaliteten och spelkänslan. Det skall dock sägas att det finns en del tillfällen i spelet då jag förbannar att jag inte kan vända på en femöring eller sladdar ut för ett stup, men för det allra mesta är jag positiv.

Om möjligt ännu roligare blir det när jag får tag på en helikopter och den ökade frihet det ger, inte minst i flerspelarläget där jag känner mig som en riktig hjälte när jag eskorterar mina kompanjoner på marken. Här slår också nostalgivibbarna till ordentligt då Renegade Ops i dessa lägen både ser ut och känns som en rejält uppdaterad version av klassikerna Desert Strike och Jungle Strike.