Burnout Crash

Krasch-och-bang-lyckan!

Att kvadda bilar och skapa massförstörelse är något som utvecklarna Criterion gång på gång har bevisat är riktigt underhållande i spelserien Burnout, där höga hastigheter och snygga krockar alltid haft högre prioritet än realistisk körkänsla och smarta kurvtagningar.

Allra tydligast märktes detta i spelläget Crash Mode, där racingspelen förvandlades till pusselspel som gick ut på att på att köra rakt in i mötande bilar i fyrvägskorsningar och rondeller för att få så många korsande bilar som möjligt att explodera och skapa stora poängkombinationer.

Detta spelläge var en av favoritdelarna för mig i Burnout Takedown och Revenge, vilket gjorde att besvikelsen var ett faktum när någon kraschdel med pusselliknande upplägg inte gick att finna i seriens förra del, Burout Paradise. Men som kompensation till fansens frustration över det saknade spelläget valde Criterion att utveckla ett helt nytt litet Burnout-spel till Xbox Live Arcade och PlayStation Network med undertiteln Crash, som alltså erbjuder den ultimata varianten av det fantastiska crashläget som av någon anledning saknades i paradiset.

I grund och botten är upplägget i Burnout Crash! väldigt bekant. Det går fortfarande ut på att i full fart köra in i korsande trafik för att kvadda så många bilar som möjligt, och med hjälp av en så kallad "aftertouch" detonera en sprängladdning i din bil som gör att du kan åsamka ytterligare skada i trafikolyckan. Dessutom får du möjligheten att flytta bilen åt valfritt håll efter varje explosion trots att motorn havererat. Funktionen kan du numer använda ett obegränsat antal gånger, även om det tar sin tid att ladda upp de nya sprängladdningarna.

David Hasselhoff spelar Burnout Crash

Vad som skiljer sig ordentligt från tidigare delar i serien är att du numera styr allt från ett fågelperspektiv sett rakt ovanifrån, med färgglatt men simpelt utseende som påminner mer om de första Grand Theft Auto-titlarna eller valfritt bilspel från åttiotalet, snarare än den tekniskt imponerande grafiken med snygga repriser som kännetecknat tidigare Burnout-upplevelser.

Faktum är att hela spelet känns som en hyllning till åttio- och tidigt nittiotal, samt den arkadkultur som existerade då. Det poängfokuserade upplägget, ljudeffekterna som lika gärna skulle kunna höra hemma i ett flipperspel, och att musiksnuttar från "Bad Boys" och "Dr. Beat" spelas upp när polisbilar och ambulanser kommer in i bilden skvallrar samtliga om utvecklarnas kärlek till denna tidsera. Jag kan inte annat än ryckas med av den glada stämningen och äkta spelglädjen i titeln samtidigt som jag återupplever delar av min barndom när jag spelar spelet på hög volym.

I vilket fall som helst uppskattar jag den "nya" inramningen väldigt mycket, och förutom att bjuda på nostalgitrippar och helt galen humor ger upplägget en väldigt bra överblick över allt som sker i närheten av ens försäkringsbedrägeri. Jag förstår direkt vilken rutt den där glassbilen som blinkar vänster tänkt ta, samtidigt som jag får gott om tid att förbereda mig på hur jag ska tackla nästa bil då jag ständigt blir förvarnad var de nya fordonen är på ingång.