FIFA 12

Rent maskineri

Har det verkligen gått ett år redan? Ja, det har det ju. För ett år sedan släpptes FIFA 11 med sina årliga uppdateringar rörande lag, spelare, spelfunktioner och teknik.

Så nu är det än en gång dags att spendera pengar på en ny version av EA Sports näst bäst säljande spelserie. Etta ligger Maddens amerikanska fotboll, men här i Europa finns det bara en sport som ligger etta, år efter år. I vår version av fotboll använder vi fötterna, och det är bara en person på varje planhalva som alltid får fånga bollen med händerna. Här älskar hela kontinenten att joxa med trasan, och ingen är särskilt intresserad av att knuffas med skydd eller sparka bollen den genom ett Y-format mål tre meter över marken.

Ända sedan FIFA 08, som utgjorde seriens vändpunkt, har EA Sports fokuserat på göra fotbollsupplevelsen så verklighetstrogen som möjligt. Varje ny funktion eller optimering kämpar mot samma mål, nämligen att imitera den verkliga sporten. Och det är ju precis vad vi letar efter i vår recension, alltså hur det känns att spela fotboll just denna gång. Det viktigaste är kampen på själva planen. För oavsett om vi pratar om managerdelen, det snabba fotarbetet eller hur exakta och kompletta spelarna och klubbarna är så är det inte det som avgör om ett FIFA-spel platsar i din spelhylla eller inte.

Nej, det handlar först och främst om bollen, planen, spelarna och du själv. Och lite om dina motståndare, såklart.

2

Ett klassiskt problem: Målvakten på X-axeln, bollen på Y-axeln...

Intressant nog är FIFA 12 väldigt mänskligt, så matcher mot den artificiella intelligensen kan ibland kännas minst lika verklighetstrogna som mot andra spelare, mycket tack vare den nya Pro Player Intelligence-funktionen. Det datorstyrda försvaret känns inte längre som ett gäng dörrvakter från helvetet, utan utgör numera kedjor med taktiska positioner och fokuserar mer på att hindra dig från att nå ditt mål än att bara jaga bollen. Att bara bränna på rakt in i målområdet är inte längre ett optimalt taktiskt drag, och Pro Player Intelligence tillför dessutom konceptet med spelarnas egen synvinkel, via Player Vision. Det skapar situationer där spelare inte bara bryr sig om var bollen är, utan även vilka spelare som står mellan honom och den. I grund och botten innebär det att spelarna reagerar mer mänskligt i sitt försvar, och känns inte lika mycket som robotar.

Den nya funktionen Player Impact Engine har samma effekt på spelet som en sträng domare. Spelupplägget är därför lite mindre lekfullt än tidigare som en följd av de anatomiskt beräknade kollisionerna. I början känns det som att de tar över spelet litet grand, mest på grund av att jag låter mina dåliga vanor från FIFA 11 skina igenom och är van vid att spelare kan ta sig förbi sitt motstånd utan några större problem.

3

Casillas sätter stopp för David Villa. Frågan är bara vad som händer sen när de drabbar samman...

I FIFA 12 snackar vi nämligen om riktig matematik och fysik. Om du springer in i en spelare - oavsett om det är en motståndare eller en lagkamrat - så beräknas spelarens egenskaper tillsammans med farten och vinkeln, samt spelarnas egenskaper. Och allt detta påverkar vem som kommer att få bita i gräset, så det är exempelvis svårare att sänka Wayne Rooney än Theo Walcott. När en spelare fälls och eventuellt skadas blir animationerna och smärtan i spelarnas ansikten extremt verklighetstrogna. Det känns verkligen som att det är vad som skulle hända om din spelare kolliderade med Terry och flög likt Max Payne över hans breda skulderparti.

Försvarets nya sammanhållning innebär att du måste använda precisionsdribbling och väl uttänkta passningar i mycket större utsträckning. I och med att försvaret och målvakten alltid har varit det minst interaktiva i FIFA-serien så tar det en stund att vänja sig vid detta. Men övning ger färdighet, och nu har du mycket större chans att klara biffen när du ska sätta stopp för ett anfall.