Eurogamer.se

Rage

Vredens tid är nu

Det fanns en tid då ett nytt spel från id Software innebar samma sak som att titta in i framtiden.

Det här är teamet som uppfann skjutspel i förstapersonsperspektiv, gjorde Shareware till en fungerande affärsmodell, introducerade världen för välgjort vuxet innehåll och skapade de första riktiga 3D-världarna.

De fick spelindustrin att anamma grafikkort trots att den egentligen inte ville, och höjde standarden för grafik i spel något oerhört. Alla deras spel har lett till ett revolutionerande genombrott som förändrat våra förväntningar för evigt.

Nuförtiden tänjer inte enskilda spel på gränserna på samma sätt. I stället får vi likvärdiga och gradvisa framsteg via många spel. Rollspelens erfarenhetspoäng har tagit steget ut till Call of Dutys onlinevärld, och alla arbetar tillsammans för att skapa bättre spelupplevelser. Det som skiljer de klassiska spelen från id Software från denna verklighet är att det inte fanns några mellansteg. Helt plötsligt hade de bara uppfunnit dödsmatchen, och det var bara att gilla läget.

Nu när spel inte längre förändrar världen över en natt blir Rage det första spelet från id Software som faktiskt kan bedömas efter sin design och sitt innehåll, och i många fall lever det upp till alla förväntningar.

Mer om Rage

Rage är ett skjutspel i förstapersonsperspektiv som utspelas 106 år efter ett världsomvälvande meteoritfall. Du bor i Ark och är en av de överlevande - en krallig typ som är fullproppad med nanoteknologi och som klarade attacken tack vare att du låg begravd under marken. Men bry dig inte för mycket om detaljerna du, för den är rätt oansenlig och kretsar mest kring en konspiration som innefattar de förtryckande Authority-typerna som styr över ödelandet.

Men det innebär inte att Rage saknar själ, för det här är ett spel som är fullproppat med personlighet, och det mesta av den återfinns i de korridorbaserade striderna mot mutanter, banditer och Authority-soldater. Vapnen i din arsenal känns igen, men de är alla av ypperlig kvalitet. Hagelgeväret är lika effektivt som en rivningskula, prickskyttegevärets kulor träffar lika hårt som en slägga och första gången du får lägga vantarna på raketkastaren är som en liten fest.

1

id har verkligen lyckats med megatextur-tekniken i Rage.

Alla vapen utvecklas dessutom via de fantastiska ammunitionstyperna. I de flesta spel hanteras alternativ ammunition som om det vore något värdefullt som egentligen aldrig ska användas, men Rage uppmuntrar till experimentering.

Det dröjer inte länge förrän du har råd att avfyra raketer från ditt hagelgevär, slå ut sköldar med elektrifierade armborstlod eller trasa sönder rustningar med en Killburst - pistolammunition som avfyrar sex skott åt gången. Allt har ett syfte och inget känns onödigt.

Men det är inte allt, för din obegränsade utrustningslista fylls snabbt på med hemmagjorda extravapen som Angus MacGyver skulle varit stolt över. De byggs ihop med hjälp av recept som använder föremål som du hittar överallt i världen.

Wingstick utgör en av favoriterna, och är en bumerang med tre blad som hugger av huvudet på din fiende och sedan kommer tillbaka till dig. Men andra rekommenderade prylar innefattar spindelroboten, vapentornet och den radiostyrda bombbilen.

Kommentarer

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!