F1 2011

F-ett bra för rätt målgrupp

Innan jag påbörjar recensionen av Codemasters senaste Formel 1-simulator har jag en bekännelse att göra - jag faller inte riktigt in i spelets tilltänkta målgrupp.

Visst, jag tycker det är kul att kolla på F1-lopp någon gång emellanåt, och bilspel är en av mina favoritgenrer. Men F1 2011 är skapat för dem som vigt hela sitt liv åt motorsporten och sitter uppe hela nätter för att inte missa när Alonso eventuellt plockar en placering på 23:e varvet på Yeongam i Sydkorea, och detaljstuderar vilka finjusteringar som borde göras på hans bil för att plocka ännu en placering.

Jag har heller inte full koll på alla termer som används i F1-sammanhang, och även om jag snappat upp en hel del efter att ha kollat på diverse formel 1-lopp på teve och spelat bilspel tillsammans med motorsportsintresserade kompisar har jag ändå svårt att hänga med på en del ord som dyker upp i F1 2011.

Man kan helt enkelt säga att jag hamnar någonstans mittemellan den tilltänkta målgruppen med simulatorfanatiker och noviserna som hellre kör bil i en arkadhall.

Men å andra sidan ser jag det som en fördel i detta recensionssammanhang, då det är ni som befinner er i liknande situation som behöver rådgivning innan ni inhandlar årets upplaga, medan alla F1-fans förmodligen förbokade F1 2011 långt innan titeln ens var påtänkt.

Som ni kanske förstår är alltså detta ett spel extremt troget sporten den ska efterlikna, på både gott och ont.

Spelets lanseringstrailer

Jag uppskattar verkligen spelets väldigt realistiska körkänsla som ställer höga krav på dig som spelare och kräver full uppmärksamhet hela tiden, samt att du känner ditt fordon väl. Även om bilarna är förvånansvärt underhållande att kontrollera med handkontroll rekommenderar jag dock att du spelar det här spelet med ratt, då det är svårt att få till den extremt höga precision som krävs av dig i de lite tajtare kurvorna om du ska ha en chans att hamna bland topplaceringarna.

En annan sak jag gillar väldigt mycket är att det inte går att köra som i exempelvis Gran Turismo eller Forza Motorsport - genar du i kurvor eller kör in i ett annat fordon blir du nämligen rejält bestraffad med saftiga tilläggstider. Faktum är att det räcker med att köra om på ett otillåtet sätt för att förstöra dina chanser att ta hem någon prispokal.

Nackdelen är att fokus på realism gör titeln lite väl fientlig mot nybörjare som mig, och spelet är riktigt svårt även med motståndet inställt på den lägsta nivån. Att alla tips du får från stallet dessutom är obegripliga om du inte är någorlunda insatt i sporten blir lite smått ironiskt då det är då du behöver vägledningen mer än någonsin. Mindre krångliga menyer och någon form av körskola eller introduktion till hur du spelar hade inte varit fel, och är något som Codemasters bör se över till nästa års F1-simulator.

Det kan också bli jobbigt att spelet kräver så mycket tid och tålamod från din sida. Även om dina framgångar blir väl belönade är det lätt att tröttna när du med stor sannolikhet inte ens hamnar på prispallen efter att spelets 19 banor långa första säsong tagit slut, och det förmodligen tar en eller två säsonger till innan du lyckas ta hem segern.

Kommentarer (4)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!