Resident Evil: Code Veronica HD

Gammal hederlig zombieslakt, nu i HD

Nostalgi är verkligen en oförlåtande älskarinna. Det kan vara det nostalgiska skimret från en vid tiden högupplöst och knivskarp Dreamcast som spökar, men jag mindes Resident Evil: Code Veronica som ett spel i grafisk paritet med Resident Evil 4. Med en uppfräschad version i handen kan jag bara konstatera att så var inte fallet. Nostalgin lurade mig, igen.

Resident Evil-seriens utveckling har länge delat spelarbasen i två läger - de som anser att de gamla spelen är ospelbara styrningsmässigt, och de som tycker att de senaste två spelen har lämnat seriens rötter alldeles för mycket.

Resident Evil: Code Veronica kan ha varit det första spelet som började introducera denna schism. Det släpptes först till Dreamcast år 2000, för att senare få nyversioner (Resident Evil: Code Veronica X) till PlayStation och GameCube under 2001 respektive 2003. Nu har det restaurerats och släppts i en tredje, uppdaterad form till PlayStation 3 och Xbox 360.

Mer om Resident Evil Code: Veronica X

Nykomlingar till genren som halkat in på Resident Evil-serien via det fjärde eller femte spelet i serien har ett brutalt uppvaknande framför sig, då Code Veronica är långt mycket mer oförlåtande än de två senare spelen. Ammunition är en bristvara, det finns ingenting som heter automatiskt sparande utan det sköts manuellt och kräver att du bär omkring på ett skrivmaskinsfärgband (och är i närheten av en skrivmaskin). Det här är inte ett så mycket actionspel som ett skräckspel med mycket pussel och färdande fram och tillbaka. Fienderna är i förhållandevis få men fruktansvärt dödliga.

Claire Redfield (syster till Chris, huvudpersonen i Resident Evil 1 och 5) infiltrerar ett Umbrella-kontor i Paris, men tillfångatas och fängslas in på en avlägsen ö. Eftersom det är ett Resident Evil-spel och Umbrella är inblandade har någonting självklart gått fel och ett antal oskyldiga stackare har infekterats av T-viruset och muterats. Det är dags att bryta sig ut och massakrera lite zombier, med andra ord.

Det är såklart svårt att gå tillbaks till ett spel som är mer än decennium gammalt då det varken i grafisk eller kontrollmässig väg är särskilt välpolerat med dagens mått mätt. Resident Evil: Code Veronica är fortfarande lika bra eller dåligt nu som det var när det först släpptes, då Capcom inte har rört spelmekaniken överhuvudtaget. Alla brister som fanns i form av styrning, onödigt rännande fram och tillbaks och det faktum att det går alldeles utmärkt att omedvetet sabotera för sig själv till den grad att det inte går att komma vidare i spelet finns fortfarande kvar.

Vad som är betydligt enklare att kritisera är den grafiska uppdateringen, där Capcom verkar ha nöjt sig med att skala upp texturer och typsnitt. Det ser helt enkelt inte särskilt välpolerat eller bra ut, utan på sin höjd dugligt. Fiender i synnerhet lider av lite för få polygoner i sina modeller och ser kantiga ut, men det fungerar då animationerna fortfarande är skräckinjagande.

Styrningen med dess stridsvagnskontroll framkallar fortfarande panik, och det faktum att autosikte eller möjligheten att röra sig och attackera totalt saknas gör det till en smått frenetisk (om än frustrerande) upplevelse. Jag startade upp PlayStation 2-utgåvan för att jämföra, och det var definitivt inte särskilt mycket fulare.