Might and Magic: Heroes Kingdoms

Starka webb- och turordningsbaserade strider

Tiden innan internet och dagens massiva onlinerollspel kan kännas avlägsen. En del mycket omtyckta och populära genrer, som de turordningsbaserade strategispelen, har fått ställa sig vid sidan om och fått se sig omkörda av teknikutvecklingen.

Might and Magic: Heroes Kingdoms var just ett sådant spel. Det var i sin grund ganska enkelt, med en numer klassisk blandning av resurshantering och arméuppbyggnad, men det gjordes på ett särdeles trevligt sätt - det var turordningsbaserat.

Det sjätte spelet av "Heroes" som det kommit att kallas, är på väg ut i butikerna när du läser detta, men Ubisoft återupplivar det simplistiska på webben denna gång. Spelet släpptes ursprungligen i Frankrike under 2009 efter flera års utveckling och nu har det äntligen släppts i resten av världen med den nya titeln Might and Magic: Heroes Kingdoms.

Heroes Kingdoms är helt och hållet webbaserat och tillika gratis. Dock är du då begränsad till tre hjältar och lika många städer under de första två månaderna. Därefter kan du rekrytera en ny hjälte och stad i månaden. Väljer du istället att betala en månadsavgift så försvinner dessa begränsningar liksom andra gällande handel, trupptransporter och underhållningskostnader. Du kan även köpa på dig resurser och valuta.

Det är på något sätt väldigt tillfredsställande att logga in och återbekanta sig med de gamla tvådimensionella monstren från 90-talet. De flesta fraktioner och deras fauna vi lärt känna finns med. Här återfinner vi skelett och riddare, horndjävlar och drakar. Den som någon gång spelat Might & Magic (och framför allt den tredje och kanske mest populära utgåvan) på PC kommer att känna igen sig direkt.

Ironiskt nog är det kanske teknikutvecklingen som fört Heroes tillbaka till oss. För det här spelet är faktiskt ett massivt rollspel för flera spelare. Du spelar mot andra människor, dygnet runt, och det sker i realtid. Den enda skillnaden är att realtiden är mycket långsammare än vad vi är vana vid.

Might & Magic: Heroes Kingdoms

Att rekrytera en handfull bönder tar några minuter, medan det kan ta flera dagar att bygga ett altare bara för att kunna anlita tidskrävande änglar därefter. Att utforska hela området kring din stad och röja kartans rutnät från monster kan ta en vecka det också, liksom att bygga de gruvor och supportbyggnader som krävs för att utvinna de dyrbara kristallerna.

Ubisoft har prickat in känslan av mystik och utforskning mycket väl. Det var två saker som gjorde de gamla spelen populära. Den här gången är det ännu större, särskilt som minsta felsteg kan stanna av din utveckling helt.

Eftersom det nu är tusentals människor som spelar på de olika servrarna så gäller det att välja rätt allianser. Utan diplomatiska kontakter, handel och resurshjälp är du chanslös. Det räcker inte längre att ha den största monsterhären under sin hjälte med nivå 20.

Grafiskt skiljer sig spelet inte mycket från sina PC-föräldrar förutom att det inte finns några animeringar, men de snygga bilderna och städerna håller en minst lika hög nivå som då. Det finns ytterst få ljudeffekter just nu, men det spelar egentligen ingen roll. Den stora behållningen är just dess enkelhet och att du kan spela det var du än befinner dig så länge du har en webbläsare och en uppkoppling.

Det krävs en stor portion tålamod för att spela Might and Magic: Heroes Kingdoms. Dina resurser och trupper återfylls långsamt och du kommer att behöva hindra dig från att logga in flera gånger i timmen. Men det är kanske kvittot på att Ubisoft har lyckats. För här finns det massor med speltimmar att hämta, särskilt för en nostalgiker som ibland behöver varva ner med ett lite långsammare tempo.

8 / 10

Might and Magic: Heroes Kingdoms Robert Johansson Starka webb- och turordningsbaserade strider 2011-10-11T08:30:00+02:00 8 10