Football Manager 2012

Tar bara en match i taget

Ibland släpps spel med alldeles oklanderlig tajming. I verkligheten har mitt lag just åkt ur Allsvenskan, och mitt nästlag i England har startat säsongen inte som tåget utan som en tågolycka. Entré: Football Manager 2012.

Vare sig det används som posttraumatisk terapi eller som ren förströelse har den här serien under 15 år erbjudit räddning - och storartad underhållning - för frustrerade fotbollsvänner. Det ska sägas direkt att årets upplaga är precis lika beroendeframkallande som vanligt: FM 2012 kommer att vara en pålitlig kompanjon under det kommande året.

Det handlar alltså om att leda ett fotbollslag och göra tränarkarriär efter bästa förmåga. Jag kan välja att starta i en liten klubb i lägsta serien eller ta över en av drakarna i de bästa ligorna. Det går att hålla sig på ytan och sköta sin klubb på makronivå, men om du vill finns det utrymme för mikromanagement - allt från att detaljkontrollera varenda ungdomslag till att styra exakt hur varje spelare ska röra sig vid fasta situationer - ända tills väckarklockan ringer.

Liksom spelarsimulatorerna FIFA och PES brukar Football Manager få en mer genomgripande överhalning ungefär var tredje år. I fjol introducerades en matchmotor i 3D och gränssnittet gjordes om ganska rejält. I år finslipar utvecklaren detaljerna, men det innebär inte att det inte har skett mycket. Presentationen har setts över, och gränssnittet är smidigare och mer intuitivt. Även spelarsökningen har fått en välbehövlig genomarbetning och är föredömligt enkel och effektiv.

Ett nytt inslag är att spelarnas vana vid ett visst spelsystem spelar en större roll. En mätare visar hur väl ditt gäng kan hantera varje uppställning och varje taktisk detalj. En mätare visar hur väl ditt gäng kan hantera varje uppställning och varje taktisk detalj. Lustigt nog är mina spelare från början rankade som "tafatta" när det kommer till exotiska uppställningar som 4-4-2, eller koncept som "anfallsinriktad fotboll". Det känns väl inte helt trovärdigt, men på det stora hela är inslaget ändå välkommet.

Det individorienterade systemet för spelarsnack har slipats till. Nu får jag direkt feedback på hur mina kommentarer tas emot av varje spelare inför och under matcherna. Rätt kommentar till rätt spelare kan betyda skillnad mellan seger och förlust, så det gäller att lära sig att läsa sina spelare. Med lite vana brukar det gå bra, även om du då och då överraskande råkar trampa någon rejält på tårna - en dynamik som dock rimmar fint med den ju inte alltid förutsägbara verkligheten.

Spelarkommunikationen har också utökats med möjligheten att hålla lagmöten. På dessa kan jag som tränare på lite bredare front förklara mina mål för laget, och ta del av spelarnas åsikter. Liksom övrig kommunikation i spelet känns det knappast rakt igenom realistiskt, men det funkar överraskande bra.

Genom att låta "rätt" spelare komma till tals kan jag få igenom mina egna idéer på ett djupare plan. Det är ett bra tillskott som är snyggt implementerat.

3D-inslagen vid match är lite snyggare presenterade, med bättre animationer och flera olika kameravinklar, vilka skänker större visuell dynamik. Rörelseschemat för spelarna befinner sig dock fortfarande någonstans mellan Sensible Soccer och FIFA '96. Trots det kan jag, när jag under match pausar för att gå till lagmenyn, riktigt höra hur processorn suckar av lättnad - och detta på en ganska kraftfull PC.