Recension: Tetris

Aleksej Pazjitnovs klossar håller än

Tetris är en av de speltitlar som förmodligen flest människor känner till, oavsett om de spelat det eller inte. Det lär också vara en av de titlar som givits ut på flest plattformar, ja kanske alla som finns?

Det är väl inte utan att jag måste erkänna att jag inför recensionen av Tetris till Nintendo 3DS ställde mig frågande till vad denna lilla grå kassett kan erbjuda som inte tiotalet andra Tetris-versioner redan gett.

Men jag hade fel som tvivlade, eller åtminstone delvis. För visst bidrar ett tredimensionellt Tetris i 2D på Nintendos nyaste handhållna till en hel del nya upplevelser, inte minst online. Bakom all glättighet som är inklädd i schlagerliknande discodunk och tokdansande Mii gömmer sig nämligen ett Tetris som är sprängfyllt av olika spellägen.

1

Det jag kallar vanlig Tetris, att spela så långt det går i ökande takt, kallas här rätt och slätt för Marathon. Den som är van vid vanlig Tetris och som vill hålla fast vid traditionerna klarar sig bra med detta läge, men i sådana fall duger egentligen vilket tidigare Tetris som helst.

Den enda större skillnaden mot exempelvis den klassiska GameBoy-varianten, förutom såklart ytan, är att det går att fortsätta flytta blocken onormalt länge efter det att de nått botten, vilket jag kan tycka är att vara lite väl förlåtande.

Det går även att spela lite galnare Tetris med smalare utrymme, både på tid och via ren uthållighet. Gemensamt för båda dessa lägen är att det är poängen snarare än hur långt du kommer som räknas - och med tanke på att du inte registreras på några onlinelistor känns sådana spellägen lite bortkastade, åtminstone för mig.

Det verkligt roliga sättet att spela Tetris på 3DS tycker jag istället är utmaningsläget i vilket du spelar mot en eller flera motståndare. Nintendo har varit så pass bussiga denna gång att de bjuder både på ett lokal- och ett nedladdningsläge. Skillnaden är att ni i första läget har varsitt exemplar av spelet, medan ni i det andra läget bara behöver ha ett spel.

I utmaningsläget gäller det såklart att skicka rader till varann för att förstöra motståndarens försök att bli av med sina rader. Ju smartare lösningar och ju fler rader du plockar bort samtidigt, desto värre för din utmanare. När den förste når toppen är det över och någon av er kan titulera sig segrare, och den andre kan be om bäst av tre - som sig bör.

Kommentarer

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!