Recension: Dance Central 2

Det ultimata dansspelet

För ungefär ett år sedan släpptes Kinect för allmänt bruk runtom i världen, och enda sedan dag ett har det varit en titel som suttit ohotad på tronen som formatets överlägset bästa spel.

I min recension av denna titel jämförde jag spelets förhållande till Kinect med vad Tetris betydde för GameBoy när det begav sig. Bägge är nämligen spel som ingen ägare av de respektive formaten kan klara sig utan, och spelen i sig har kommit att bli lika mycket förknippade med varumärkena GameBoy respektive Kinect som själva hårdvarorna i sig.

Spelet jag pratar om är naturligtvis Dance Central (9/10) - ett av tidernas bästa dansspel som förmodligen är en av de största anledningarna till att Kinect-kameran har sålt så otroligt bra under det gångna året. Att spegla dansares rörelser på teven i takt till musik med hjälp av smarta beskrivande bilder som poppar upp på ett liknande sätt som i Guitar Hero var helt enkelt löjligt underhållande.

Men även om danscentralen var något av det bästa genren någonsin haft att erbjuda lämnade det ändå en del kvar att önska. Trots att själva spelbarheten i sig var näst intill fulländad fanns det några detaljer som hindrade spelet från att nå full pott i betyg - inte minst avsaknaden av möjligheten för två spelare att dansa framför teven samtidigt, men även detaljer som att det inte fanns några spellistor eller en smartare onlinebutik för nya låtar.

I årets utgåva av Dance Central har Harmonix dock lyssnat på fansens önskemål, och gjort någonting åt i stort sett varje punkt som gick att kritisera i föregångaren. Jag säger det rakt ut redan nu - Dance Central 2 överträffar originalet på i stort sett varenda punkt, och är ett ännu bättre spel än förra årets danshysteri!

Den absolut största och mest välkomna förändringen är inte helt oväntat flerspelarläget, där det nu går att simultant dansa sida vid sida med en vän, och det fungerar hur bra som helst. Din kompis kan utan problem hoppa in eller ut ur dansen när som helst utan att störa dansens flyt, och kameran urskiljer fortfarande era rörelser minst lika bra som tidigare - även om det står massa andra människor bakom er.

Samarbetsvarianten av flerspelarläget skiljer sig i stort sett ingenting från hur vi blev vana att dansa i föregångaren, förutom att ni nu är två spelare som får utföra exakt samma danssteg sida vid sida (förutsatt att ni spelar på samma svårighetsgrad) med freestyle-sektionerna som enda avbrott där ni får chansen att skaka loss precis hur ni vill.

Om ni däremot väljer att utmana varandra i en dansduell återfinns några riktigt trevliga nyheter. Utöver de sektioner där ni dansar sida vid sida får den ena spelaren titt som tätt chansen att utföra danssolon, där den andra dansaren försvarslöst får stå och titta på när dennes poäng blir omsprunget flera gånger om.