Eurogamer.se

Recension: Dead Rising: Off The Record

Frank Wests efterlängtade comeback

Dead Rising 2: Off the record är en smått underlig produkt, något så ovanligt som en omgjord version av ett knappt ett år gammalt spel.

Den excentriske pressfotografen Frank West från första spelet har tagit tillbaka huvudrollen av Chuck Green från originalversionen. Dialogen och mellansekvenserna har såklart fått skrivas om, men i stora drag är det exakt samma berättelse, sedd ur Wests ögon.

För den som inte känner till serien sedan tidigare handlar det i korta drag om zombieslaktande action ur tredjepersonsperspektiv i en stor och relativt fri miljö. Det går att samla på sig erfarenhetspoäng och pengar för att öka sina möjligheter. Målet är följaktligen att överleva samt ta sig helskinnad ifrån den zombieinfesterade staden Fortune City.

Det tämligen speciella, tidspressade upplägget är intakt och sandlådan är fylld med om möjligt ännu mer leksaker än någonsin tidigare. Spelet närmar sig zombietemat med glimten i ögat och präglas av humor, knasiga vapen och färgstarka karaktärer.

Dead Rising 2 (7/10) och dess föregångare var spel som ställde ganska höga krav på dig som spelare. Sparsystemet där du måste leta upp en toalett för att spara var minst sagt bökigt. Framgång byggde i mångt och mycket på att testa, utforska, misslyckas och sedan försöka igen, eller rentav börja om från början.

Dead Rising 2: Off the record fortsätter på samma spår, men det har faktiskt gjorts ett par små ansträngningar för att göra det hela lite smidigare. Som en skänk från ovan har nu spelet äntligen fått ett konstrollpunktssystem, vilket skapar en punkt att starta om ifrån varje gång du beger dig in i ett nytt område eller hamnar i en bosstrid.

Trailer: Dead Rising 2: Off the Record

Att serien saknat detta tidigare är en ren katastrof, men nu skapar det i varje fall lite välbehövligt andrum.

Om du fortfarande har problem med att ta dig fram i spelet lyckosamt, vilket i början är näst intill oundvikligt, finns ytterligare ett medel att ta till; spelläget Sandbox Mode. Och du kan när som helst ta någon av dina sparfiler och starta den i detta läge istället för i det traditionella.

I Sandbox Mode har tidbegränsningen lyfts, handlingen plockats bort och istället har du hela spelvärlden som lekplats. Detta är ett ypperligt, i mitt tycke nästan nödvändigt, sätt att komma in i spelet ordentligt.

Du kan fritt vandra omkring och lära dig var de bästa vapnen och tillbehören kan införskaffas, samt lära dig hur staden hänger ihop och skaffa dig en hel hög med extra erfarenhetspoäng och pengar. Det sistnämnda får du enklast såväl som snabbast genom att anta olika utmaningar som ligger utspridda lite överallt.

Det enda riktigt negativa jag har att säga om detta fina tillskott är att utmaningarna är låsta från början. Du måste slafsa sönder ett visst antal zombier för att låsa upp var och en av dem. Det är ett ologiskt och korkat designval som skapar ett hinder i det annars så fria och underhållande spelläget.

Kommentarer

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!