Recension: Just Dance 3

Sann spelglädje för fyra personer

Sedan Kinect kom i fjol är det framför allt två genrer som dominerat kameratillbehörets spelutbud - den ena är minispelssamlingar med Kinect Sports i spetsen, och den andra är dansspel med Dance Central och Dance Central 2 som tydligaste förebild.

Även om några titlar som exempelvis Dance Evolution har gått en helt egen väg vad gäller spelmekanik och hur spelaren får reda på vad denne ska göra för danssteg, så har en klar majoritet av alla dansspel till Kinect använt Dance Centrals upplägg som tydlig mall. Just Dance 3 är inget undantag.

Som så många andra verk i genren går Ubisofts senaste tillskott alltså ut på att försöka spegla rörelserna som dansaren på skärmen utför i takt med musiken. Till din hjälp har du små bilder som beskriver hur nästa danssteg kommer att se ut, som rullar in från höger i skärmens nedre del på ett liknande sätt som exempelvis noterna i spel som Rock Band.

Upplägget fungerar bra, men bilderna du får till din hjälp är inte i närheten av lika beskrivande eller självklara som i förebilden Dance Central, där du efter att ha spelat några låtar förstår precis vad det är för rörelse du ska utföra när en viss miniatyrbild dyker upp på skärmen. Det finns heller inga smarta lektioner i spelet där du kan träna på varje danssteg tills de sitter i ryggmärgen, här kastas du istället rakt in i dansens hetta i hopp om att inte göra allt för många snedsteg.

Just Dance 3 - Lanseringstrailer

Men faktum är att detta inte är till spelets nackdel. För om Dance Central är som Guitar Hero där den tävlingsinriktade personen kan samla poäng in i absurdum tills han eller hon har maxat resultatet på varenda låt, så påminner Just Dance 3 snarare om SingStar där vem som helst kan hoppa in och ha lika kul som en ärrad veteran, och poängsystemet mest finns där i bakgrunden som en kul grej. Spelen fungerar alltså som utmärkta komplement till varandra.

Extra tydligt att poängsamlandet inte står i centrum blir det när du ska välja svårighetsgrad och upptäcker att det bara finns två sådana - lätt och normal - som bägge är snarlika varandra. Det läggs heller inte särskilt stor fokus på ditt fotarbete som spelet är väldigt förlåtande mot, vilket är tacksamt då armrörelserna är lagom svåra att koncentrera sig på som de är.

Just Dance 3 är fullproppat med extrafunktioner och bonusmaterial som du låser upp allteftersom du spelar. Exempelvis kan du skapa helt egna koreografier till musiken i spelet, eller ladda ner andra spelares danskompositioner. Nackdelen med dessa är att det inte skapas några miniatyrbilder som förbereder dig på hur du ska dansa till dessa, men jag uppskattar inlägget ändå trots att det blir svårt att hänga med ibland.

Mest uppskattar jag dock titelns nonstoplistor, som kombinerat med svetträknaren (läs: kaloriräknare med okänd enhet) är det givna valet för dig som vill förbränna den där onödiga hamburgaren du åt igår. I dessa matas du med låt efter låt utan mellanrum, och en av alla temaspecifika listor är till synes oändlig, och tar slut först när du stupat och inte orkar stå på benen längre.