Recension: Skylanders: Spyro's Adventure

Plast är fantastiskt!

En av anledningarna till att jag och min fru på ett tidigt stadium introducerade tv-spel för våra barn var för att undvika att ha golven minerade av plastleksaker vars huvudsakliga funktion tycks vara att gömma sig i mattor för att sedan "återfinnas" när man under sena timmar smyger sig ut i köket för en nattmacka. Activision verkar dock ha upptäckt vår plan och har nu lanserat ett spel som kräver tillbehör i form av plastfigurer med vassa utstickande delar.

Skylanders: Spyro's Adventure är ett färgglatt actionrollspel för barn, där du får styra Spyro och hans vänner i deras kamp mot den onda portalmästaren Kaos. Kampanjläget tillåter samarbetsspel för två personer och till detta finns även ett par matchlägen, där ni kan möta varandra en mot en. Inget anmärkningsvärt så långt, men sen kommer vi till det där med plastleksaker.

Spelets säregenhet kommer från hur jag via en liten plastpiedestal, kopplad till spelkonsolen, och en samling plastfigurer föreställande de olika karaktärerna bestämmer vilken Skylander som jag styr på skärmen. När som helst under pågående spel kan spelaren byta vilken figur som styrs, helt enkelt genom att byta ut figuren som står på piedestalen. Genom att välja rätt figur kan dessutom annars låsta områden kommas åt, där det går att hitta gömda skatter och föremål.

Trailer: Skylanders: Spyro's Adventure

Förutom att varje typ av figur har sina egna förmågor och egenheter är varje enskild figur unik, det vill säga varje Skylander har sin egen identitet, sina egna erfarenhetspoäng och föremål. Fördelen med detta är att när kompisen kommer över med sina figurer och vill spela behövs det inte bråkas om vem som får spela Spyro, båda kan göra det. En annan implikation är att det inte spelar någon roll var du spelar med dina figurer, allt du samlar på dig när du gästspelar hos andra kommer ändå finnas kvar på dina figurer när du kommer hem, även om ni äger olika slags konsoler.

Är detta då bara en gimmick för att få föräldrarna att spendera pengar på att köpa alla de 32 figurerna till sina barn? Både ja och nej skulle jag vilja säga. Helt väntat kommer första frågan om när vi ska gå till affären och köpa fler figurer bara några timmar in i spelet, när den första porten som inte kan öppnas av någon av startfigurerna dyker upp, men samtidigt finns det något magiskt med den kontroll över spelet som de fysiska figurerna ger.