Eurogamer.se

Recension: Halo: Combat Evolved - Anniversary

Fortfarande lika fantastiskt

För tio år sedan var förstapersonskjutare en genre som mestadels huserade på PC-datorer. De allra flesta var överens om att den typen av spel inte gjorde sig särskilt bra när de spelades med handkontroll.

Ett och annat spel hade gjort tappra och omtyckta försök, exempelvis GoldenEye 007 till Nintendo 64. Spelet som skulle komma att cementera genrens existensberättigande bland konsoler var dock Bungies mästerverk Halo: Combat Evolved.

Spelet slog ned som en bomb och bar helt och hållet försäljningen av Microsofts första konsol på sina axlar vid lanseringen. Uppföljaren blev underhållningsindustrins mest inkomstbringande lansering någonsin (vid den tidpunkten) med sina 125 miljoner intjänade dollar på 24 timmar.

I år fyller serien och spelet tio år. Detta firas med en polerad och omgjord version vid namn Halo: Combat Evolved - Anniversary.

Det är alltså i grund och botten precis samma spel som för tio år sedan. Faktum är att 343 Industries gått så långt att de har behållit en modifierad version av den ursprungliga spelmotorn för att försäkra sig om att upplevelsen blir autentisk.

Ovanpå den gamla motorn har de sedan applicerat ett skal med kraftigt förbättrad grafik. Förvandlingen är slående och verket ser ut som det mycket väl kunde ha släppts som ett helt nytt spel idag. Förbättringen får många andra högupplösta konverteringar att kännas otroligt billiga och simpla i jämförelse.

En jämförelse mellan nyversionen och originalet

Grädden på moset är att en funktion som gör att du kan växla mellan originalets och nyversionens utseende. Med en enkel knapptryckning och någon sekunds väntan kan du när som helst se hur spelet såg ut för tio år sedan. Detta kittlar såklart nostalginerverna och emellanåt spelar jag hela passager med det gamla utseendet för att drömma mig tillbaka.

En kul detalj som bakats in i kampanjen är de hemliga terminaler som finns utspridda på banorna. Innehållet i dessa är en rad välgjorda filmsekvenser som avslöjar diverse information om både Forerunners, skapandet av Halo-ringarna och även vissa små indikationer på vad som kan komma att hända i Halo 4. Terminalerna fanns faktiskt i originalet också, men då bestod de endast av kryptiska textmeddelanden.

Utöver terminalerna har även dödskallarna från senare delar i serien plockats in. Dessa objekt ligger väl gömda runt om på banorna och när de har hittats går det att aktivera diverse specialfunktioner med dem. Någon ger dig oändligt med ammunition, en annan gör att fiender tappar granater när de dödas med fysiska slag, och så vidare.

Tillsammans med ovanligt fantasifyllda och genomtänka achievements skapar detta ett starkt omspelningsvärde.

För mig är originalet fortfarande seriens absoluta höjdpunkt och den här upplevelsen befäster bara den åsikten ytterligare. Berättelsen präglas av en underbar mystik och spänning. Dynamiken mellan Master Chief och den artificiella intelligensen Cortana är klockren och atmosfären är bitvis så tät att jag får gåshud.

De tio stora, varierade och omvälvande banorna flätas snyggt samman i en kampanj som fortfarande är bland det bästa jag upplevt.

Kommentarer (1)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!