Recension: The Warlock of Firetop Mountain

Slarvigt förpackad soloäventyrsklassiker

De så kallade spelböckerna (soloäventyr heter det väl ändå? / Red. anm.) hade sin storhetstid på 1980-talet. Med tärningar, penna och papper gav sig äventyrslystna ungdomar ut på jakt efter lite spänning i en berättelse de själva kunde påverka genom egna beslut.

De mest framgångsrika böckerna var de som ingick i en serie som strikt eller löst hängde ihop med varann. En sådan klassisk spelboksserie är Fighting Fantasy, skapad av herrarna Ian Livingstone och Steve Jackson.

Första delen i denna spelbokstrave bestående av cirka 60 titlar är The Warlock of Firetop Mountain från 1982 och denna, plus de fem efterföljande böckerna, har faktiskt både översatts och givits ut på svenska. Här i Svedala är boken känd som Häxmästaren i Röda berget, men det handlar alltså om exakt samma äventyr.

Utvecklarna Laughing Jackal har sedan tidigare gett ut en liknande PS Mini-version av Fighting Fantasy: The Talisman of Death, vilken inte rörde upp något större känslosvall i Sverige eftersom originalboken aldrig gavs ut här. Med The Warlock of Firetop Mountain är det en annan grej, även om spelmekaniken och motorn är exakt likadan.

Fighting Fantasy: The Warlock Of Firetop

Det första som slår mig är att spelboken och PS Mini-versionen av spelboken nyttjar exakt samma metod för att spela upp äventyret. Allting är skrivet i samma paragrafform och du får ett antal val utifrån ett givet scenario och väljer helt enkelt den paragraf som motsvarar det val du gör. Så fortsätter äventyret tills du antingen vinner eller dör, och då och då bryts berättandet av slumpvisa händelser, strider eller annat som kräver tärningar och ställer din rollpersons styrka, skicklighet eller tur på prov.

The Warlock of Firetop Mountain är en härlig upplevelse för den som vagt minns farorna och spänningen i Röda berget, men spelet missar en hel del i hur det hela kan återges för maximal nostalgi. Bilderna är till exempel onödigt dåligt scannade och visas inte i samband med händelserna i boken utan enbart i det bestiarium som automatiskt loggas. När jag springer på de fyra zombierna i båtskjulet (kom igen, det var ingen jättespoiler?) saknar jag alltså den stämningsfulla bilden när det händer och kan bara se den när jag efteråt kikar under zombier i loggboken.

Det hade även varit trevligt att slänga in någon slags analogt ritblock, då en stor del av äventyret hänger på hur väl spelaren lyckas rita en karta som går att manövrera efter. Just Warlock of Firetop Mountain innehåller en del labyrintmoment som är hyfsat svåra att ta sig ur utan karta och att sitta med papper och penna vid sidan av är kanske inte lika uppskattat i dag som för tjugofem år sedan.

Men de 30 kronor denna digitala spelboksvariant kostar på PSN är väl investerade slantar för den som inte längre vågar bläddra i sitt tummade ex av boken, men som ändå vill återuppleva spänningen att inte veta vad som väntar runt hörnet. Det är synd att bilderna slarvas bort, men å andra sidan kunde värre saker ha hänt i ivern att krydda till ett fint gammal äventyr som funkar fint som det är.

Tilläggas kan att Ian Livinstone lär hålla på med en ny spelbok i serien som släpps inom kort. Den som känner till denne mans historia vet att han inte direkt legat på latsidan de senaste decennierna; han har inte bara haft stor del i Tomb Raider-varumärket på Eidos Interactive utan har även grundat figur- och spelkedjan Games Workshop.

Själv hoppas jag på fler delar på PSN, men gärna med uppdaterade finesser.

6 / 10

Fighting Fantasy: The Warlock of Firetop Mountain finns att köpa på PSN nu för 30 kronor.

Läs vår betygspolicy Recension: The Warlock of Firetop Mountain Jimmy Wilhelmsson Slarvigt förpackad soloäventyrsklassiker 2011-11-14T12:00:00+01:00 6 10

Kommentarer (1)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!