Recension: Kirby Mass Attack

Fulländat bärbart spel för många roliga timmar

Kirby började sitt liv på Nintendos första handhållna konsol, och nu återvänder han också till Nintendos senaste. Kirby Mass Attack är till och med det tredje spelet till Nintendo DS om vi ska räkna med nyversionen på Kirby Super Star Ultra från 1996.

Det är dock första nya spelet till DS i vilket orginalutvecklaren HAL Laboratory gjort jobbet själva. Resultatet är förmodligen det mest sockersöta "lilla" pusselplattformspel någon kan lägga vantarna på.

Kirby ger sig ut på välbehövlig semester till öarna på planeten Popstar. När han somnar på ett fält dyker Necrodeus, den onde ledaren för Dödskallegänget upp, och delar upp Kirby i 10 miniversioner av sig själv. Necrodeus besegrar alla utom en Kirby, som lyckas komma undan medan Necrodeus fortsätter smida sina planer. I ett litet förtvivlat ögonblick dyker en stjärna upp, Kirbys hjärta, som övertalar honom att slå följe. Tillsammans ger de sig av för att besegra Necrodeus och för att återförena Kirby till sitt forna jag.

Låt er inte luras av den något simpla och platta storyn, för Kirby Mass Attack är allt annat än platt. Hjärtat som Kirby ska följa kontrolleras av dig. Spelet styrs inte med knapptryckningar och komplicerat tumvrickande utan görs uteslutande med pekpennan. Jag var något skeptisk till en början men nästan omgående inser jag att det är ett genidrag.

Genom att klicka, dubbelklicka och hålla nere pennan får du Kirby att på olika sätt följa stjärnan som du styr på skärmen - och det är också detta som gör Kirby Mass Attack unikt. Du ska nämligen inte kontrollera en enda Kirby, utan upp till 10 stycken åt gången.

Borta är Kirbys inandningsegenskaper och det finns heller inga vapen. I stället är det Kirbys mindre kopior som själva agerar projektiler genom att du flänger iväg dem med pennan. Eller också dubbelklickar du på en fiende och genast rusar en flock rosa bollar emot honom och pucklar på.

Du ökar mängden styrbara karaktärer på skärmen genom att samla och äta frukt som finns gömd bland förstörbara block och andra hinder. Varje gång du uppnår hundra poäng dyker en ny Kirby upp och maximerar du antalet får du en poängbonus för nästa hundra poäng. Upplägget är löjligt tillfredsställande då du hela tiden strävar efter att utforska varje skrymsle och hemlighet bland nivåerna.

Det ligger också i ditt största intresse att så snabbt som möjligt få så många Kirby-kopior som möjligt, då det finns en minimumgräns för antalet som krävs för att kunna spela somliga nivåer. Under spelets gång kan du även samla medaljer som ligger utspridda och gömda; vissa medaljer kräver då max antal Kirby-kopior för att röja det hinder som blockerar dem.

Det kan exempelvis handla om en enkel våg som kräver tio stycken för att orka trigga en hiss som leder till den efterlängtade medaljen. Medaljerna är inget krav för att besegra nivåerna och gå vidare till slutet, men de låser upp mängder av fantastiska små minispel från olika genrer - som exempelvis ett shoot'em-up eller en turordningsbaserad bossfight á la Final Fantasy.