Recension: Need for Speed: The Run

Nu är loppet kört

Den lantliga idyllen med gröna ängar, klarblå himmel, pittoreska gårdar och gulnande höstlöv skulle kunna vara tagen direkt ur en resetidning. Men fokus just nu är att slå de förare som lyckats ta täten samt polisen som är mig hack i hälarna.

De fallna löven och den skinande solen ju just nu mer distraktion och gör inget för att hjälpa mig hålla den krängande sportbilen på den smala vägen. När sheriffen i sin Lamborghini(!) börjar preja mig av vägen känner jag att jag kanske tagit mig vatten över huvudet när jag ställde upp i den här tävlingen. Men nöden har ingen lag när man har maffian i hälarna.

För nästan exakt ett år sedan recenserade jag Need for Speed: Hot Pursuit (9/10) vilket jag stänkte lovord över och ansåg vara ett av förra årets bästa spel. Det är inte illa för att bilspel tillhörande en serie som inte för så länge sedan var på dekis. Med detta fantastiska spel i minnet tog jag mig an den senaste iterationen av serien, Need for Speed: The Run.

Jack Rourke har inte skött sina affärer speciellt smart och har hamnat på maffians dåliga sida, en sida som normalt inte brukar båda gott. Den dåliga sidan betyder denna gång att det kriminella brottssyndikatet är beredd att döda honom men det finns en väg ut ur situationen, och det är pengar. Problemet är att Jack inte har några pengar till sitt namn.

Men Jackie-boy har tur då han i samma veva blir tipsad om ett illegalt race tvärs igenom USA med 25 miljoner dollar i vinstpott. Tipsaren har kontaktat honom då de tidigare jobbat ihop och vet att Jack är en grym, orädd racingförare. Allt han behöver göra är att slå 200 motståndare och komma först till New York. Inga problem...

Michael Bays teasertrailer för NFS: The Run

Utvecklarna EA Black Box, har valt att göra att racingspel med ett tydligt narrativ vilket gör Need for Speed: The Run en linjär och rätt bunden historia. Det har sina fördelar men även klara nackdelar. Tyvärr måste jag nog börja med det lite mer negativa då det första som möter dig när du startar kampanjen är det som, redan från när spelet visades upp, fått mest negativa kommentarer - QTE-momenten.

Istället för att bara visa upp en maffig videosekvens som förklarar handlingen vill skaparna av spelet få oss att bli involverade i handlingen genom att trycka på fördefinierade knappar vid rätt tillfälle. Det är inte så att du kan påverka handlingen på något sätt bara skapa irritation när du missar att trycka på rätt knapp, speciellt då de inte känns relevanta överhuvudtaget.

Visst, sekvenserna är inte många och inte jättesvåra men de stoppar upp spelet då du kommer att missa en del knappar innan du lärt dig vilka som kommer och när de dyker upp. Det sägs att första intrycket är viktigt samt svår att skaka av sig, och att börja spelet på detta sätt är kanske inte vad jag skulle valt. Men den absolut viktigaste frågan är dock huruvida racingen är något att hänga i granen eller inte.