Eurogamer.se

Recension: GoldenEye 007: Reloaded

Bond har laddat om - igen

Precis som James Bond skickades jag iväg på ett hemligt uppdrag i juli, mot en okänd destination och med ett hemligt mål i sikte. Först när jag anlände på plats fick jag reda på vad mitt uppdrag var - att få en förhandstitt på GoldenEye 007: Reloaded.

Under ett par intensiva timmar i London fick jag spela igenom en tidig version av spelet och gavs möjligheten att snacka med producenten från Activision. Det utlovades storslagen filmisk action med mycket av det goda från de två föregångarna (till Nintendo 64 och Nintendo Wii) intakt eller förbättrat.

En av de första frågorna som slog mig när jag befann mig i London var 'varför en nyversion?'.

Spelet må ha varit ett av de mer hyllade skjutarspelen till spelkonsoler innan Halo och skrev om regelböckerna helt och hållet. Nyversionen till Wii hade kanske ambitioner, men beslutet att lansera en förstapersonsskjutare exklusivt till rörelsekontroller och en spelkonsol med en väldigt segregerad publik kan inte ha varit den försäljningssuccé vare sig Activision eller Eurocom förväntade sig.

Rå nostalgi räcker bara så långt och det faktum att många Wii-enheter redan stod och samlade damm i folks garderober, kombinerat med ett minst sagt otympligt onlineläge, gjorde nog att titeln bara sålde en fraktion av det förväntat målet - trots hög ambitionsnivå.

Men oavsett hur bra GoldenEye 007 var är det historia, och nu har vi en ny version av en nyversion att ta ställning till. Fundamentalt är det designmässigt och strukturmässigt fortfarande samma spel som för fjorton år sedan med hyfsat samma grundstory och uppdrag.

Fick jag ett svar på mitt varför? Ja, lite teknisk jargong och en försäkran om teamets kärlek till källmaterialet och James Bond. Efter att ha spelat igenom slutresultatet får jag nog känna mig nöjd med både svaret och resultatet.

Berättelsen tar med Bond till mer eller mindre exotiska platser i jakten på det fruktansvärda vapnet GoldenEye och de skurkar som vill använda det till ondsinta syften. Att Bond själv har bytt utseende till Daniel Craig är lite distraherande till en början, men känns efter en stund som ett klockrent designval.

Genomgående är det en kompetent och smart uppdaterad nyversion med en mängd smärre förbättringar och kraftigt förbättrat röstskådespeleri och ljuddesign. Vapnen låter tyngre och smutsigare och striderna är våldsammare då fienderna är smartare och mer taktiska.

Det är tydligt att Eurocom känner Bond väl och vet vad som får agent 007 att leva.

Kommentarer

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!