Recension: Jurassic Park

Som en skolpjäs uppförd av åttaåringar

Folk i allmänhet brukar använda termen dinosaurie för att beskriva något gammaldags och omodernt. Men innan vi sträcker på oss i vår mänskliga förträfflighet bör vi minnas att jätteödlorna faktiskt vandrade på jorden under en period på över 100 miljoner år. Som jämförelse har den moderna människans glansperiod hittills varat i cirka 50 000 år.

Och när vi ändå är inne på ämnet glansperioder verkar det som att utvecklingsstudion Telltale Games levererade grafiska äventyr av hög kvalitet under cirka fem år. För frågan är om inte den eran också är över.

Efter att de gett sig i kast med 80-talsosande filmlicensen Back to the Future med hyfsat resultat rent äventyrsmässigt, men lite si och så med humorn och stämningen, är det inom kort dags för Jurassic Park att göra entré i Sverige på PS3, PC - och så småningom även Xbox 360.

Berättelsen är helt olik den från filmen men bygger på samma desperata överlevnadsjakt och ett ständigt flängande mellan armarna på tyrannosaurus rex å ena sidan och den evinnerliga velociraptorn på den andra. T-rex är ju ett ganska mäktigt djur att tampas med men jag blev redan i filmerna snabbt trött på scenerna med de mindre, varglika ödlorna som av någon berättarteknisk anledning är tvungna att bli intelligenta. Spelet Jurassic Park utnyttjar samma grepp och introducerar dessutom ännu fler varianter av pytteödlor som vill äta upp dig.

Det märks att Telltale Games velat göra något nytt med Jurassic Park jämfört med sina tidigare äventyrsalster, men tyvärr når det inte alls fram till mig som slutkonsument. Vad jag sitter med i slutänden är en Quick Time Event-driven film i fyra delar där mina misslyckanden antingen innebär lägre poäng eller död, beroende på vilka sekvenser jag misslyckas med.

Visst går det att påstå att alla äventyrsspel är uppbyggda på detta sätt; när du klantar dig slår spelet dig antingen på fingrarna eller så dör du. Men 90 procent av ett äventyrsspel går ju ut på att interagera med spelaren när den misslyckas, så betydligt mer krut bör läggas på denna tvåvägskommunikation än att bara börja om från ditt senaste felaktiga knapptryck.

Vill man vara elak kan man kalla Jurassic Park ett Dragon's Lair anno 2011 - med ett försök att rida lite på Heavy Rains grafiska knapptrycksupplägg. Och hade det bara fungerat smidigt hade jag kunnat köpa att Telltale Games skapat en medryckande interaktiv film i fyra delar med vacker användning av olika teman från John T. Williams originalmusik och hyfsat intressanta spelkaraktärer.

Men resultatet är tyvärr en grafiskt ganska trist historia. Animationerna kapas ständigt på grund av antingen ladd- eller sparmoment och samma sak med den stämningsfulla musiken. Varje gång Telltale lyckas bygga upp en halvspännande situation bryts allt genom dessa tekniska tillkortakommanden och en av hemligheterna bakom Heavy Rains, i mina ögon, lyckade koncept är just att flödet aldrig bryts.

Jurassic Park: The Game

Pusselmässigt innehåller Jurassic Park nästan ingenting; de gånger jag behöver klura ut något kan räknas på handens fem fingrar och det tar aldrig mer än några minuter att fixa. Det finns heller inga föremål och du styr aldrig karaktärerna manuellt; gränssnittet går ut på att klicka på de förstoringlas som dyker upp i omgivningen, klicka dig igenom en del dialoger samt klara QTE-momenten i actionsekvenser.

Det är inget fel på nya grepp - och det är egentligen heller inget fel på interaktiva filmspel, det kan ju räknas till en spelgenre i sig. Men som Telltale presenterar Jurassic Park känns det som att sätta upp en skolpjäs uppförd av åttaåringar - det ligger säkert hårt arbete bakom, men de stötkänsliga replikerna levereras inte som de ska och trots ett godkänt manus infinner sig ingen känsla alls.

Men, till skillnad från fallet med Telltale Games, hade vi förlåtit klass 2C för att deras karriärer faktiskt är på väg upp istället för tvärtom. Telltale Games behöver leta rätt på anledningen till varför de en gång i tiden började med äventyrsspel - och fundera på om de fortfarande känner så.

4 / 10

Läs vår betygspolicy Recension: Jurassic Park Jimmy Wilhelmsson Som en skolpjäs uppförd av åttaåringar 2011-11-25T12:20:00+01:00 4 10