Recension: The Black Eyed Peas Experience

Som en dans på ärtor

Det har blivit populärt med musikspel fokuserade på ett enda band på senare år, vilket resulterat i både minnesvärda musikhyllningar och ambitionslösa licensspel. En personlig favorit i genren är The Beatles: Rock Band, som inte bara innehöll vansinnigt bra musik utan även sparkade nytt liv i musikspelen genom att bjuda på en presentation utav dess like med en vacker resa längs bandets historia.

Problemet med denna sortens spel är att det inte spelar någon som helst roll hur polerat och tillfredsställande en titel är rent spelmekaniskt om du inte gillar artisten det baseras på. The Black Eyed Peas Experience är givetvis inget undantag - blir du illamående bara av att tänka på Fergies poppiga stämma eller Will.I.Am:s ständiga rappande är det här spelet inget för dig.

Har du däremot ingenting emot den amerikanska hip-hop-gruppen som sprutat ut listetta efter listetta sedan millennieskiftet kan deras helt egna Kinect-titel vara värd att kolla in. Det är nämligen ett riktigt trevligt dansspel, som förvisso inte är lika fantastiskt som Dance Central 2 (10/10) eller Just Dance 3 (9/10), men likväl värt att ge en chans om du gillar genren.

I grund och botten är The Black Eyed Peas Experience ganska likt de andra dansspelen till Kinect, men bjuder på en del element som får det att sticka ut från mängden. Exempelvis får du här reda på hur nästa dansrörelse kommer att se ut via animerade miniatyrbilder istället för statiska sådana, vilket fungerar riktigt bra och ökar dina förutsättningar att lyckas med koreografier som du inte hunnit öva på.

Tyvärr sker detta på bekostnad av antalet olika rörelser per låt du får bekanta dig med och påverkar variationen negativt. Å andra sidan är det ganska komplexa koreografier i spelet ändå, så är du ute efter en utmaning lär du inte bli besviken. Dessutom gör Kinect-kameran ett utomordentligt bra jobb med att läsa av dina rörelser, även om jag gärna hade fått lite mer detaljerad feedback om vad jag gör för fel de gånger jag misslyckas med ett danssteg.

Spelets kanske starkaste kort är karriärläget. Till skillnad från merparten andra dansspel till formatet märks det att utvecklarna satsat på detta spelläge, där du som fan till gruppen får chansen att gå upp på scen och utmana Fergie och kompani i dans på deras spelningar. Längs vägen samlar du på dig följeslagare och låser upp kläder och accessoarer i takt med att du imponerar på bandet och antar deras utmaningar.

Givetvis går karriärläget att spela igenom med en vän dansandes vid din sida, men ni kan även ha sällskap av två vokalister förutsatt att ni har lika många USB-mikrofoner inkopplade i krysslådan. Detta fungerar felfritt och olika spelare kan hoppa in och ut som de själva behagar mellan låtarna.

Möjligheten att skapa egna danskompositioner i spelet existerar, men då du bara kan välja mellan färdiga danssteg från spelet och inte skapa helt egna rörelser känns funktionen tämligen onödig.

Överlag är spelet riktigt snyggt presenterat med stilrena menyer och stämningsfulla (om än något glesbesökta) dansgolv, med trovärdigt animerade dansare. Låtutbudet har en relativt imponerande vidd för att komma från en och samma artist, och The Black Eyed Peas glada melodier passar perfekt för dansspelsgenren.

Tyvärr har upplevelsen en tendens att bli lite väl repetitiv emellanåt, samtidigt som jag saknar det djup som återfinns i Dance Central och de humoristiska dansstegen som vi skrattat åt i Just Dance 3 och Dance Evolution. Dessutom är risken stor för att du ska tröttna ganska snabbt på låtutbudet om du inte är ett stort fan av "ärtorna", hur bred deras musikstil än må vara.

Älskar du The Black Eyed Peas är det däremot inget snack om att du ska plocka upp den här titeln, för det är trots allt ett bra dansspel.

6 / 10

The Black Eyed Peas Experience finns ute nu till Xbox 360 och Nintendo Wii.