Recension: Dragon Quest Monsters: Joker 2

Monsteruppfödning für alle

"Jaha, en Pokémon-klon" tänkte jag när Dragon Quest Monsters: Joker 2 damp ner i brevlådan. "Kunde inte Square Enix hittat på något eget?"

Som så ofta visar det sig emellertid att gammal är äldst; lite efterforskningar uppdagar att Dragon Quest-serien introducerade monstersamlarmoment i Dragon Quest V, redan fyra år innan det första Pokémon-spelet kom ut. Först eller inte, frågan om Dragon Quest Monsters: Joker 2 erbjuder något som de väldigt framgångsrika Pokémon-spelen inte gör kvarstår, så låt oss titta närmare på det.

För Dragon Quest-veteraner kommer spelet kännas bekant från första början. En protagonist i form av en rufshårig pojke med bister uppsyn, ful-söta monster och behovet av att ägna timmar åt att samla erfarenhetspoäng är ett par av de kvalitéer som skänker spelet den där speciella Dragon Quest-känslan.

Världen presenteras i stämningsfull 3D-grafik, den vanliga sorten som man inte blir yr av, och ser bra ut trots den begränsade prestandan i den åldrande Nintendo DS. Alla kommer inte att gilla den lite fåniga Dragon Quest-stilen, men detta till trots känns ett gediget hantverk lätt igen. Om jag bara förstod Square Enix fascination för slemhögar…

En luftskeppskrasch inleder berättelsen och strandar dig på en mystisk ö. Du, en fripassagerare som avslöjats precis innan olyckan, blir utskickad för att hitta passagerare som verkar ha försvunnit i och med kraschen. Det finns inte så många personer att prata med, men desto flera monster. Historien blir inte mycket mer komplicerad än så och är trots en del typisk Dragon Quest-humor ganska intetsägande.

Att samla och föda upp monster är spelets syfte och den ganska tama berättelsen kommer inte göra något för att distrahera dig från detta. När eftertexterna väl rullat kan du fortsätta spela och flera av de mer speciella monsterna går inte att tämja förrän detta skett. Vilken tur då att spelets verkliga behållning finns just i systemet för monstermixning, det vill säga om man har den tid som krävs för att nå resultat.

Under det att du vandrar runt på ön stöter du på allehanda kringvandrande varelser. Genom att gå i närstrid med dessa och imponera på dem med dina monster kan fiender övertalas att ansluta sig till ditt stall. Detta lyckas inte alltid och då fortsätter istället striden tills att endera sidan förlorat och chansen att tämja monstret är borta för denna gång.

Striderna utkämpas i ett klassiskt turordningsbaserat stridssystem där spelaren kontrollerar upp till tre tämjda monster. Vill du inte detaljstyra kan du ställa in ett AI-system att göra dragen åt dig utifrån en handfull grova strategiska inriktningar. Det blir en hel del repetitiva strider i spelet, så denna typen av automatisering kommer väl till pass.