Recension: Kirby's Adventure Wii

Kirby flyttar till landet mellanmjölk

Det efterlängtade spelet om den lilla rosa bollen är äntligen här. Kirby är tillbaka i sitt senaste äventyr sent in på Wii-konsolens levnadstid. Och det har dröjt många år, hela tretton långa sådana, sedan det senaste spelet om Dreamland och planeten Popstar släpptes.

Eftersom Kirby's Dreamland 2 sålde relativt dåligt i Europa, och tredje spelet till Super Nintendo aldrig släpptes, så fick spelet samma titel som sitt NES-orginal, med Wii-tillägget såklart.

Utvecklaren HAL Laboratory har länge levt på Kirby-spelens succéer då spelen ofta håller hög kvalitet och är välgjorda på de flesta nivåer. De har ofta grafik som balanserar på yttersta gränsen av vad konsolen i fråga kan leverera. Dessutom brukar ljud och musik även hålla toppklass.

Det är dock på spelsättet och dess lägen som Kirby-spelen brukar briljera, och därför var det högt ställda förväntningar som sattes när jag laddade spelet i maskinen och satte mig ned med min sambo för att spela Kirby's Adventure Wii.

Jag vill betona ordet "tillsammans", för den stora nyheten är samarbetsmöjligheterna som byggts in. Det stora dragplåstret är möjligheten att för fyra personer samtidigt spela sig igenom äventyret och HAL Laboratory är noga med att överallt poängtera att man alltid kan hoppa in och ut ur spelet när som helst. Dock kostar det ett liv varje gång någon väljer att vara med.

Initiellt irriterar jag mig över att inte kunna använda Nintendos Classic Controller, men inser snabbt efter ett par banor att den faktiskt inte behövs alls. Det räcker gott och väl att lägga en wiimote på sidan då kontrollschemat för det första inte alls är särskilt avancerat. Och för det andra är det faktiskt ett smart drag med tanke på att spelet ska upplevas med andra, och det garanterar att alla kan vara med utan att behöva köpa till extra kontroller.

Berättelsen är kort och koncis. En dag krashar ett flygande fartyg på planeten Popstar och Kirby och hans tre vänner ger sig iväg för att undersöka saken. Det visar sig att fartyget hamnat i nöd och dess delar har spridits vida över planeten och det gäller för våra fyra vänner att samla ihop dem igen.

Jag känner snabbt igen mig i Kirbys Adventure Wii. Världen är sig lik (till en början) och de gulliga fienderna man sett i tidigare spel återvänder med ny och uppfräschad design utan att för sakens skull göras komplicerad. Till och med första bossen, det stora trädet Whispy Woods, återvänder från alla tidigare Kirby-spel.

Kirby har nu återigen förmågan att suga upp fiender för att ärva deras egenskaper och lösa nivåpussel. Nytt är att varje egenskap nu har fyra olika rörelser i olika led vilket gör dem lite mer mångsidiga och därmed kan du lösa problem på flera olika sätt beroende på hur de har designats.

Väljer dina medspelare istället att spela någon av de andra tre karaktärerna i form av Waddle Dee, Meta Knight eller King Dedede så är de fast med dessa karaktärers egenskaper. Skillnaderna är egentligen inte så stora mellan dem förutom deras vapen och rörelsehastigheter. Det lilla motiverar inte att byta emellan dem någon gång.

Efter den första världen och dess boss sitter jag och funderar på om inte spelet är väldigt mycket lättare än sina föregångare. Det finns flera spelelement som ändrats ganska radikalt sedan det första spelet och troligtvis är det gjort för att passa de nya samarbetsmöjligheterna.

Exempelvis är du nu inte helt låst till att ärva egenskaperna genom att bara suga i sig en fiende. Det finns nu utplacerade bubblor som du kan vidröra för att få samma egenskap och de står ofta i närheten av en fiende som har samma egenskap.

Spelvideo från Kirby's Adventure Wii

Troligtvis beror det på att om dina medspelare också väljer att spela som Kirby så ska de också kunna få egenskapen. Egentligen spelar det ingen roll eftersom alla fiender återuppstår när de försvinner ur bild (som i tidigare spel). Bubblorna gör det således mycket lättare att få en egenskap om du skulle missa en fiende.

Du behöver inte heller vara ett geni för att lista ut vilken typ av nivåpussel som dyker upp en bit längre fram. Är det så att Kirby får en piska, ja då kan du ge dig sjutton på att det i nästa skärmbild dyker upp ett extraliv bakom en vägg som endast kan fiskas upp av nämnda piska.

En annan nyhet är de nya superrörelserna som man kan ärva under en kort period. Dessa finns för att Kirby ska kunna röja stora nivåhinder som block (och horder av fiender) framför sig , i sin jakt på ett svart hål som suger in dig och dina vänner i en bonusbana.

Bonusbanorna är faktiskt ett ganska välkommet tillskott då de tvingar dig att under tidspress ta dig förbi hinder medan hålet och världen kollapsar bakom dig. Du är alltså tvungen att ständigt röra dig framåt och det kan ge upphov till både roliga, och mycket frustrerande situationer - mestadels det senare faktiskt.

Kommentarer (2)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!