Recension: Kung-Fu: High Impact

För dyrt för sitt eget bästa

Det är synd när spel säljs till mycket högre pris än vad de egentligen är värda.

Kung Fu: High Impact hade exempelvis varit ett alldeles lysande Xbox Live Arcade-spel och passat perfekt som en lite djupare del av en minispelssamling eller som en viktig ingrediens i ett större och mer varierat äventyr. Istället beslutade någon att spelet var starkt nog att stå på egna ben till ett pris motsvarande det du får betala för titlar som Batman: Arkham City, Battlefield 3 och Uncharted 3.

Jag tycker det säger sig självt att ett spel som varar i högst tre timmar - utan något speciellt underhållande flerspelarläge eller omspelsvärde - långt ifrån är värt 500 kronor. Jag tror att det tresiffriga beloppet spelet kostar kommer att skrämma iväg flera potentiella köpare, vilket är synd då det är riktigt roligt den korta stunden det varar.

Kung Fu: High Impact går inte helt oväntat ut på att leka kampsportshjälte framför din Kinect, rädda världen från ondska och sparka stjärt i förstklassig serietidningsstil. Hela äventyret utspelar sig i en tvådimensionell värld där du attackerar dina motståndare genom att sparka, slå eller hoppa mot dem i ditt vardagsrum.

Spelplanen är dock långt ifrån lika begränsad som i traditionella slagsmålsspel. För att överleva mot alla troll, elaka infödingar och bossar gäller det att hoppa runt bland hustak, gömma dig i kloaker och skjuta med pilbåge upp mot trädtopparna ute i urskogen. Tyvärr är det långt ifrån så smidigt att förflytta sig långa avstånd i sidled som det borde vara, vilket leder till att jag gång på gång tvingas bråka nästan lika mycket med kontrollmekaniken som mot spelets elaka ninjor.

Lyckligtvis kompenseras kontrollproblemen med att mina attacker och pareringar följer mig in i minsta detalj när jag väl befinner mig i närheten av en fiende. Jag känner mig riktigt grym när jag blockerar ett lågt slag genom att höja mitt ena knä eller duckar undan ett sylvasst spjut i sista sekund genom att ducka framför teven. Eller när jag i en relativt enkel hopprörelse slänger armarna bakom huvudet utför en flera meter hög bakåtvolt upp i luften som jag avslutar med att slå ner ena handen i mattan för att utföra en markduns som får hela marken att skälva.