Recension: Afterfall: Insanity

Sinnessjukt dåligt

Gillar du datorspel? Gillar du skräck i datorspel? Gillar du livet i allmänhet? Om du svarar ja på någon av dessa frågor, håll dig i så fall långt borta från Afterfall: InSanity från Intoxicate Studios.

Afterfall: InSanity ska vara ett skräckspel som utspelar sig i en tredjepersonsvy. Året är 2035 och mänskligheten har efter att det tredje världskriget förstört världen, varit tvungna att söka skydd under marken. Men någonting händer och ett virus sprider sig som gör människorna galna och mycket aggressiva.

Du antar rollen som doktor Albert Tokaj och måste få fram svar på vad det är som händer, men tiden är knapp och du vet aldrig vem du kan lita på.

Ny Afterfall: InSanity-trailer

Du använder dig av diverse skjutvapen, yxor och andra tillhyggen för att massakrera dina fiender. Stridssystemet för att använda yxan är väl beskrivet med tydliga knappinstruktioner på skärmen. Tyvärr är stridssystemet så illa implementerat att det oftast slutar med att man bara drar fram pistolen ändå.

Som skräckspel gör spelet ett fruktansvärt uselt jobb. Genom epilepsiframkallande flimmer på skärmen försöker det förmedla att Albert är rädd, själv blir jag dock mest irriterad och vänder mig bort. Spelet innehåller även de mest överspelande karaktärerna jag någonsin sett i ett datorspel, Stan i Monkey Island inkluderad.

Nivådesignen är av karaktäristisk 2000-tals snitt, med andra ord, en lång korridor från banans startposition till dess slutdestination. Det finns dock en hel del hinder som försöker göra livet surt för Albert. Hindren består av ett gäng stora trälådor som du måste hoppa över.

Alla lådor går dock inte att hoppa över, men som tur har spelutvecklarna tänkt på detta och tydligt markerat de lådor som går att hoppa över med självlysande pilar.

Afterfall: InSanity innehåller även nyhetstidningar som ligger logiskt placerade på marken och som säkert mäter fyra-fem millimeter i höjd, vilket gör det totalt omöjligt för Albert att forcera dessa. För att piffa upp stämningen mellan alla trista spelmoment har speltillverkarna slängt in ett par otroligt ologiska pussel, som skulle kunna få LucasArts 90-talsidésprutor att framstå som de mest logiska människorna vi någonsin haft i spelbranschen.

Afterfall: InSanity är ett skolexempel på spel som borde finnas med i böcker på samtliga spelutvecklarskolor under kapitlet "Undvik för i helvete!".

Om jag ändå ska försöka komma på något positivt att säga om spelet är det antagligen att det går att köpa digitalt och på så vis, om man av misstag köpt spelet kan undanröja alla bevis utan att varken dina kompisar eller sopåkarna kan komma på dig.

1 / 10

Läs vår betygspolicy Recension: Afterfall: Insanity Roberth Läckström Sinnessjukt dåligt 2011-12-13T17:00:00+01:00 1 10

Kommentarer (7)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!