Eurogamer.se

Recension: Super Pokémon Rumble

Supersimpelt, men långt ifrån dåligt

Under veckan som gått har jag lekt med leksaker. Visserligen i digital form, men ändå.

I Super Pokémon Rumble är det nämligen inte vanliga pokémon i rollbesättningen, utan små leksaker baserade på de våldsamt populära fickmonstren vi lärt känna i tidigare spel. Dessa leksaksdjur är givetvis allt annat än vanliga - om man vrider upp dem med hjälp av en nyckel vaknar de nämligen till liv i en helt egen liten värld, fri från människor och andra organiska varelser.

Vad anledningen till att vi får leka med små trävarianter av monstren istället för den "äkta" varan är vet jag inte. Jag misstänker dock starkt att det har något att göra med att det går väldigt mycket snabbare att skulptera en kantig och taffligt animerad träleksak än en högt detaljerad 3D-modell av vad som ska föreställa ett fullt levande djur.

Men det kan även bero på att spelet är riktat till en yngre målgrupp än de vanliga Pokémon-spelen.

Pokémon Rumble Blast

Oavsett anledning fungerar det ändå bra då karaktärerna på skärmen är relativt små och många till antalet. Jag tycker inte att det spelar någon större roll om varelsen jag spelar som ser ut som en kantig träbit så länge som spelet flyter på bra och ser okej ut i övrigt, vilket det gör.

3D-effekterna som Nintendo 3DS medför är dessutom imponerande välgjorda och skapar en illusion av att den annars så platta världen är riktigt levande och stor.

Spelets handling är tyvärr ungefär lika intressant som en gäspning. I rollen som en leksaks-pokémon ska du försöka skaffa nya vänner genom att vinna ett antal gladiatorliknande turneringar där fiender attackerar dig från alla håll och kanter på en stor arena.

För att ha en chans på dessa slagfält gäller det att bygga upp en armé av leksaker genom att besöka skogsgläntor, mörka grottor och skimrande stränder, där du återigen attackeras av fiender från alla håll och kanter.

Kommentarer

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!