Eurogamer.se

Recension: Trine 2

Första trions andra äventyr

Skillnaden mellan nedladdningbara spel till lite lägre priser och fullprisprodukter som släpps på skiva har på senare år blivit allt mindre.

Både omfattning och kvalitet på dessa "småspel" kan i vissa fall både matcha och överträffa majoriteten av det du finner i hyllorna på spelbutiken. Trine 2 är ett lysande exempel på denna företeelse och Frozenbyte hade utan problem kunnat komma undan med att ta ut ett tre eller fyra gånger så högt pris för sitt magnifika verk.

Det första Trine släpptes till PC och på PlayStation Network under 2009 och berömdes för sina detaljrika miljöer och välgjorda mix av plattformshoppande, action och pussel. Uppföljaren följer i samma fotspår och formeln har nu slipats ytterligare ett steg närmare fulländning.

De tre hjältarna från föregångaren blir återigen uppsökta av den mystiska artefakten Trine och tvingas ge sig iväg på ett nytt äventyr för att rädda kungariket. Sagostämningen i spelet är påtaglig och får mig att känna mig som barn på nytt.

Mekaniken byggs snillrikt kring de tre äventyrarnas olika förmågor. I korta drag är trollkarlen den primära karaktären att använda vid pussellösning, krigaren slaktar fiender och hamrar sönder föremål och tjuven hanterar plattformsbiten.

Inledningsvis är det ganska uppenbart vad som ska göras och vilken av karaktärerna jag behöver använda. Spelet gör ett väldigt bra jobb med att lära ut hur de olika förmågorna kan kombineras för att ta sig vidare och stegrar sedan svårighetsgraden långsamt hela vägen genom äventyret. Det kan låta fundamentalt, men jag tycker det är förvånansvärt få spel som lyckas särskilt väl med att balansera utmaningen på det viset.

Fysik spelar en stor roll i många av pusslen och speciellt när vatten är inblandat känns den grymt välgjord. Frozenbyte har verkligen lyckats väl med att ge världen och föremålen i den en skön känsla av tyngd och närvaro.

Från den allra första rutan är det dock en sak som imponerar mer än något annat i Trine 2; grafiken är fullkomligt sagolik. Jag tror faktiskt aldrig jag tidigare har stannat till så många gånger för att beskåda de vackra och detaljrika miljöerna i ett spel.

Djupet i bakgrunderna är helt sanslöst emellanåt och ljussättningen skapar tillsammans med den fantasifulla färgpaletten en underbar mystik. Till råga på allt är variationen stor och helhetsintrycket imponerar främst på ett estetiskt plan, men även rent tekniskt.

Om så önskas, kan eskapaden även upplevas med två vänner; spelarna tar då kontroll över varsin av karaktärerna. Samarbetet är såklart ett uppskattat inslag, men det ska sägas att spelet blir mer av en lekstuga och en stor bit av utmaningen försvinner. Det är därför en stark rekommendation att du först spelar igenom det hela ensam.

Vacker trailer för Trine 2

Trine 2 hade faktiskt helt dykt under min radar i skuggan av alla stora släpp som varit nu under hösten. Verket visar sig emellertid inte förtjäna att stå i skuggan av något annat i år.

Faktum är att det är snubblande nära att sent omsider pressa sig in bland mina kandidater för årets bästa spel. Finska Frozenbyte har skapat ett bedårande vackert, sagolikt stämningsfullt och dessutom hutlöst prisvärt litet spel som ingen borde missa.

9 / 10

Trine 2 är tillgängligt nu på Steam för både PC och Mac, men släpps även inom kort på Xbox Live Arcade och Playstation Network.

Läs vår betygspolicy Recension: Trine 2 Joakim Håkansson Första trions andra äventyr 2011-12-16T10:30:00+01:00 9 10

Kommentarer

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!