Eurogamer.se

Recension: Star Wars: The Old Republic

MMO-stjärnornas krig avgörs nu!

Naturen har under 300 år återtagit det som en gång varit en blomstrande stad som upptagit praktiskt taget hela planeten.

Nu är Taris - som bombades sönder av Darth Malaks flotta under det jediernas inbördeskrig - en makaber blandning av ruiner från skyskraporna, djungel och förorenade träskmarker. Mandaloriska legoknektar, utsända av imperiet, muterade djur och kanske framför allt de smittospridande rakghoulerna lurar bland de byggnader som förr sträckte sig mot himlen.

När speedern susar fram genom vegetationen hör jag ibland hur gammalt stål skaver mot varandra och orsakar ett kusligt knarrande. Enligt kartan ska jag snart vara framme och förbereder mig på ankomsten till den avsides lokaliserade basen dit jag blivit skickad. På avstånd hör jag skotten från de vaktande stridsrobotarna.

Onlinerollspel, MMORPG:er, är en lustig företeelse som både lockar men även kan väcka lite olustkänslor. Att inte riktigt ha kontrollen på när ett spel ska ta slut och som kan hålla dig kvar år ut och år in har sina för och nackdelar.

"Evercrack", som MMORPG:et Everquest fick, uppstod inte av en slump. Det finns något mycket beroendeframkallande i att ha en permanent, anpassningsbar och utvecklande karaktär i en persistent spelvärld och under de senaste tio åren har genren blivit ett av de största inom spelbranschen.

Alla och deras moster har någon gång spelat ett MMORPG och World of Warcraft - ja, jag var tvungen att nämna detta spel - är idag ett namn alla känner till.

Star Wars: The Old Republic - Jedi Consular vs Imperial Agent

Det är inte för inte att BioWare och LucasArts drog blickarna till sig när de för utannonserade Star Wars: The Old Republic för lite över tre år sedan. Spelbranschens gullegris BioWare ska slå sig in på en marknad mer eller mindre dominerad av Blizzards mastodont, vilket ha slukat uppstickare på daglig basis, och dessutom baserar spelet på de populära Star Wars: Knights of the Old Republic-spelen, Det var en nyhet som delade spelarna i två grupper, de som ville se ett renodlat Knights of the Old Republic III och inte alls såg fram emot ett MMORPG samt de som gnuggade händerna av lycka.

Personligen tillhörde jag den första gruppen och var vid tillfället rejält desillusionerad på genren vilket har stått och stampat på samma plats sedan 2004. Men då BioWare, Electronic Arts och LucasArts inte lyssnar på mig fick jag helt enkelt rätta mig i ledet. Hellre ett MMORPG än ingen fortsättning alls på rollspelsserien jag älskar.

Star Wars: The Old Republic tar sin början 300 år efter Darth Revan och Darth Malak härjningar och lite mer än 3500 år innan George Lucas klassiska filmer. Galaxen är en osäker plats. Republiken och jediordens urgamla fiender sithimperiet har efter 1000 års frånvaro åter dykt upp och har med slughet tillika ren brutal styrka roffat åt sig halva kakan.

För att kröna sin återkomst lyckas imperiet sluta ett extremt fördelaktigt fördrag med den Galaktiska republiken genom att attacker, plundra och hålla dess huvudstad Coruscant som gisslan under förhandlingarna. Nu börjar fördraget att luckras upp och stridigheterna börjar så smått åter blossa upp. Det är nu dags för oss spelare att träda in i spelet.

Kommentarer (9)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!