Eurogamer.se

Recension: Boom Street

Mario har blivit finansvalp

I Japan har Square Enix hållit igång sin Street-serie ett bra tag. Det är dock först nu, i samarbete med Nintendo, som de valt att lansera den på våra breddgrader.

Vid en första anblick skulle Boom Street kunna misstas för ett nytt Mario Party. Detta är emellertid ganska långt från sanningen; istället handlar det mer om en karbonkopia av sällskapsspelet Monopol - med Nintendos karaktärsgalleri inbakat tillsammans med lite figurer från Dragon Quest.

Nintendo visar upp Boom Street

Monopol är ett alldeles förträffligt brädspel och incitamentet att göra ett bra partyspel kring det är gott. Boom Street gör tyvärr inte särskilt mycket för att bygga vidare på konceptet och utnyttjar möjligheterna med formatet och temat väldigt dåligt.

Det går att spela upp till fyra spelare samtidigt och saknas det mänskligt motstånd går det att plocka in datoriserade spelare av olika skicklighetsgrad. När alla valt en karaktär slås det tärning om vem som ska börja och sedan skuttar vi runt och köper hus och aktier tills någon uppnått det förutbestämda värdet.

Valmöjligheterna inför en omgång är relativt goda, då det finns en hel hög spelbräden med teman från diverse Nintendo-titlar och likaså många olika karaktärer att välja mellan. Det går även att ställa in olika kriterier för vinst. En smula irriterande är dock att det inte går att sänka värdena under en viss gräns, vilket omöjliggör riktigt korta matcher.

Precis som i riktiga brädspel blir det exponentiellt roligare ju fler det är som deltar. För en ensam spelare fallerar näst intill hela nöjet i upplägget.

Jag förväntade mig att Boom Street skulle innehålla en del minispel och andra instick varvade med de traditionella brädspelsinslagen; olyckligtvis visade det sig vara helt felaktigt. Spelet är verkligen tunt på innehåll och stundtals känns det som att jag sitter och spelar en WiiWare-titel.

De få gånger det händer något extra under en omgång är när någon hamnar på bonusspelsrutan. Då startas ett tämligen enkelt och knappast särskilt interaktivt arkadspel, till råga på allt är det endast spelaren som hamnat på rutan som får delta.

Boom Street-trailer

Det är beklämmande att det inte lagts mer energi på att skapa variation och roliga inslag på de olika spelplanerna. Potentialen finns där som, sagt, men det har inte gjorts mer än absolut nödvändigt och utförandet är allt för oinspirerat.

Jag förstår inte riktigt hur Nintendo resonerar när de lånar ut sitt varumärke till Square Enix och låter dem släppa ett såhär medelmåttigt spel. De riskerar redan själva att tillintetgöra det värde deras kända och älskade karaktärer har kvar med alla sina egna mer eller mindre obskyra sport och partyspel. Med Mario Party 9 precis runt hörnet känns beslutet än mer underligt.

Mixen av Mario och Dragon Quest känns också minst sagt forcerad och även om vi faktiskt haft några roliga stunder med Boom Street känns det svårt att rekommendera det. Det finns en hel del spel av den här typen med betydligt högre kvalitet vid det här laget och den verkliga förebilden är fortfarande att föredra.

5 / 10

Läs vår betygspolicy Recension: Boom Street Joakim Håkansson Mario har blivit finansvalp 2012-01-13T14:00:00+01:00 5 10

Kommentarer

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!