Recension: Crush3D

Smartare pussel är svårt att hitta

Varför vissa utvecklare envisas med att ge pusselspel en handling, karaktärer och enerverande musik är någonting jag aldrig riktigt förstått mig på.

Crush3D från SEGA är konceptuellt ett ypperligt pusselspel som lätt hade kunnat dras ned av försöken att injicera en handling; lite liv och rörelse i vad som på ett mer abstrakt plan hade kunnat bli en klassiker bland perspektivbändande pusselspel. Som tur är hade utvecklarna bakom Crush3D fingertoppskänsla nog för att kunna förhindra att karaktärer och handling inte satte käppar i hjulen, utan faktiskt ger lite ytterligare djup till upplevelsen.

Crush3D började sitt liv som ett charmerande pusselspel till PlayStation Portable, och till 3DS handlar det om en grafiskt uppiffad nyversion med lite nya pussel, extramaterial och musik.

Danny, en tonåring som lider av sömnproblem, lockas att prova en ny terapimetod för att bekämpa sina egna hjärnspöken. Problemet är att han fastnar lite i sitt undermedvetna och behöver kämpa igenom ett antal nivåer av pussel för att kunna vakna upp.

SEGA packar upp CRUSH3D

Det grundläggande konceptet i Crush3D är att världen kan transformeras från tredimensionell till tvådimensionell (genom att "krossas ihop", därav namnet), roteras runt sin axel och att olika byggmaterial har olika egenskaper. Ovanpå detta har det lagts på lite plattformselement, samlande av poäng för att låsa upp en utgång och annat pynt att samla på.

Det är lite knepigt att förklara mekaniken, men nivåerna är uppbyggda av plattformar som är konstruerade av olika material som hänger fritt i luften. På dessa plattformar finns det små bollar som min karaktär skall hämta upp, men plattformarna i sig är för långt ifrån varandra för att jag ska kunna hoppa över till dem. Genom att justera perspektivet, vrida på världen så att de ligger mer i linje med varandra eller överlappar och därefter krossa ihop världen till två dimensioner för att bilda en ny väg kan jag röra mig vidare framåt.

Låter det komplicerat? Det är det.