Eurogamer.se

Recension: Puddle

Den snyggaste snorsimulatorn någonsin?

Kaffe, snor, kvicksilver, vatten och nedsmälta råttrester. Dessa är några av de många vätskor som skall kontrolleras i det smarta, fysikbaserade pusselspelet Puddle. Enbart två knappar används - för att luta omgivningarna åt höger eller vänster, varefter gravitation, vätskornas viskositet och omvärldens egenskaper tar över.

Puddle började sitt liv som ett studentprojekt på den franska skolan ENJMIN (Ecole National de Jeu et de Médias Ineteractif Numériques) och rönte stora framgångar under Independent Game Festival 2010, så stora framgångar att det faktiskt hamnade på prispallen bland studentprojekt. Nu har detta studentprojekt lyfts över från PC till PlayStation 3 och Xbox 360, utgivet av Konami.

Till en början ser det lätt ut att bara styra lite vätska som sakta flyter fram över skärmen, men det dyker naturligtvis upp lite hinder, några kanter att ta sig över eller faror i miljöerna som riskerar att släcka vätskan eller på andra sätt minska den mängden vätska du har.

Målet är att ta sig fram till varje banas mål med en viss mängd vätska kvar. Det låter som det skulle kunna bli långtråkigt, men då det titt som tätt byts ut den vätskan jag får styra, och varje vätska har sina egna förutsättningar och miljöerna erbjuder nya hinder är det faktiskt aldrig riktigt tråkigt.

Däremot är det svårt. Styrningen är kanske inte helt hundraprocentigt klockren, och att lära sig behärska de olika vätskorna tar en rejäl stund. Kvicksilver beter sig, självklart, helt annorlunda från vatten. Det faktum att ett misslyckande innebär att jag får börja om från början på en nivå gör det till lite av en minneslek, men nivåerna är aldrig oöverskådligt långa.

Grafiskt sett är det verkligen vackert. Miljöerna skildras i hårda kontraster och var värld har sitt eget tema, från ett laboratorium, till en naturskön trädgård till ett kloaksystem. Det är alltid en glädje att nå en ny del av spelet.

Kontrollen i Puddle förklaras

Musiken är av mörk och suggestiv ambient-typ och påminner en del om Pixeljunk-spelen. Den är oerhört passande och stämningsfull.

Jag skrev att det kan vara svårt ibland, och för att reta mig extra mycket visar Puddle efter varje misslyckande hur många gånger jag försökt klara den aktuella banan. Visar det sig att en bana är för svår för mig kan jag dock hoppa över den - då det finns två fripass till att skippa nivåer helt efter eget tycke.

Dock är det två fripass genom hela spelet, så finner jag en betydligt svårare nivå längre fram får jag sonika krypa till korset, gå tillbaks och klara av en tidigare bana som jag skippat skippat. Det är något som faktiskt fungerar, eftersom jag förhoppningsvis lärt mig något nytt trick eller kan angripa problemet från en ny vinkel.

Puddle är ett briljant litet pusselspel, ett utmärkt tidsfördriv och en bra avkoppling. Stämningen, musiken och kontrollernas enkelhet kombinerat med pusslens progressivt svårare svårighetsgrad gör att det är ett spel som är lätt att fastna i, även om jag bara tänkt spela i "ett par minuter".

7 / 10

Läs vår betygspolicy Recension: Puddle Fredrik Johansson Den snyggaste snorsimulatorn någonsin? 2012-02-13T09:22:00+01:00 7 10

Kommentarer (2)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!