Recension: UFC Undisputed 3

Den obestridda MMA-mästaren

Musiken dånar, publiken jublar och kämparna rör sig mot den åttakantiga ringen. Kommentatorerna diskuterar matchningen och vill du kan du rentav titta på kvällens andra höjdpunkter när du ändå är där. Fram till ögonblicket då domaren startar matchen, och du tar kontrollen, ser UFC Undisputed 3 ut som vilken tv-sänd mixed martial arts-tävling som helst.

Det intrycket håller i sig; det här är inte något klassiskt fightingspel, utan ett sportspel, precis som i Electronic Arts NHL-serie handlar om hockey på hög nivå handlar det här om MMA på hög nivå. Det betyder att krystade mellansekvenser med dåligt skriven handling lämnar plats åt taktik, träning och sponsorjakt mellan ronderna i ringen.

Valmöjligheter är lite av ledordet i verket. Spellägen, guider och kontrollpreferenser studsar mot mig i samma stund som den testosteronstimma introduktionsfilmen tystnar. Jag väljer nybörjare på det sistnämnda och startar igång träningsläget, komplett med en guide i över 50 steg.

Det här säger en hel del om Undisputed 3. Det går inte att som glad novis sätta sig ned och njuta av en match utan en stunds förberedelse. Efter en dryg halvtimme i guideläget är mitt huvud sprängfyllt av information om kombinationsattacker, kontringar och judogrepp - ändå är mer än hälften av momenten kvar. Det är helt klart dags att prova på mina nya kunskaper i spelets stomme, karriärläget.

Första rörliga bilderna från UFC Undisputed 3

Här går det att välja mellan att skapa en helt ny slagskämpe eller välja ut ett av de runt 150 UFC-proffs som finns representerade. Sedan är det dags att välja viktklass. Två nya har tillkommit sedan förra spelet, fjädervikt och bantamvikt, de två lättaste klasserna. Mekaniken är ganska rättfram - lättare klasser är snabbare, tyngre slår hårdare. Skulle du bemästra en klass kan du senare i spelet byta upp eller ned dig och pröva lyckan där.

Efter det gäller det att välja vilken sorts slagskämpe du vill styra. Nio olika kampsporter finns att välja på, från boxning och karate till brottning och judo. Enkelt förklarat satsar du antingen på att vara bra på stående kamp med sparkar och slag eller liggande kamp med olika typer av grepp.

Innan karriären får ta fart blir det ytterligare ett träningsläge för att avgöra vilken svårighetsgrad jag bör satsa på. Svaret blir föga förvånande nybörjare. Härifrån och framåt blir jag peppad av en kommentator som successivt introducerar nya element. Det är ganska skönt, hittills har informationen kommit i rejäla lass och nu får jag ta en sak i taget.

Allt åtföljs också av filmsekvenser där kända MMA-profiler berättar om liknande steg i karriären; den första vinsten, det första träningspasset, första gången i en stor liga och så vidare. Till sist är det i alla fall dags att göra premiär i oktagonen. Nu har en timmes speltid passerat sedan länge tillbaka, vilket gör att jag är ganska taggad på att ge mig in. Själva matcherna visar sig som tur är vara värd väntan.