Recension: Unit 13 (PlayStation Vita)

Enhetligt bra eldstrider

En av de stora nyheterna med PlayStation Vita är att det numera finns en andra analog styrspak, något som ingen annan bärbar konsol kan skryta över. Detta gör att fler olika slags genrer kan dyka upp, speciellt förstapersonsskjutare som tidigare har lyst med sin portabla frånvaro.

Under Gamescom-mässan 2011 fick jag spela en stund med Resistance: Burning Skies, och då blev det uppenbart för mig att denna typ av spel fungerar alldeles utmärkt till Vita. Men först ut är ett annat actionspel, nämligen Unit 13.

Utvecklaren Zipper, känd för MAG (8/10) och SOCOM-spelen (7/10), följer tidigare fotspår genom att presentera en mer taktiskt tänkande skjutarspel, fast den här gången sker allt ur ett tredjepersonsperspektiv. Spelet bjuder inte på någon handling över huvud taget, utan allt går ut på att klara ett gäng olika uppdrag.

Jag rekommenderar starkt att börja med kategorin Solouppdrag, där det finns hela 36 olika uppdrag att utföra. Från början är nästan allt låst, men ju fler uppdrag du klarar desto större utbud öppnas.

Första filmen från Unit 13 till PlayStation Vita

"Återupplivningspunkterna är generöst utdelade, utan att aldrig bli för många."

Det finns fyra olika typer av uppdrag på bordet, och jag får först börja med Stridsinsats. Just här är det egentligen inte så mycket taktik, utan det påminner mer om upplägget i både Battlefield- och Call of Duty-spelen. Spring, skjut och skydda dig emellanåt.

Sedan kommer det två varianter som helt klart är de roligaste att spela. Hemligt är namnet, och det handlar givetvis om att smyga. Jag tar fram min ljuddämpande pistol och oskadliggör kameror och ensamma fiender, samtidigt som jag också får avprogrammera diverse elektronisk utrustning och naturligtvis ta fram kniven för att göra det lite närgånget. Ifall du klara av att göra allt utan att aldrig någonsin bli upptäckt får du en bonus, men om du blir upptäckt måste du väldigt snabbt döda de som uppmärksammade dig - annars är uppdraget över.

Återupplivningspunkterna är generöst utdelade, utan att aldrig bli för många. Zipper har helt enkelt en fin och delikat balans, något som återspeglas i kontrollen för Unit 13. Alla rörelser fungerar fläckfritt, även de gånger du använder dig av kommandon som går ut på att röra den tryckkänsliga skärmen. Normalt sett brukar jag alltid hitta något som jag stör mig på, men utvecklaren har verkligen gjort ett riktigt bra jobb med det.

Kommentarer (4)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!