Recension: Grand Slam Tennis 2

Ett tennisspel värdigt självaste Björn Borg

Jag har alltid haft ett väldigt speciellt förhållande till tennis. För det mesta är det en sport som jag inte ger överdrivet mycket uppmärksamhet, men jag har ändå koll på de riktigt stora namnen som Nadal och Federer. Och lik förbaskat brukar jag sitta klistrad framför teven under Wimbledon, hålla andan under de avgörande bollarna och jubla högt när vem det än är jag håller på vinner.

Min relation till tennisspel är snarlik, då ett av mina tidigaste spelminnen faktiskt kommer från just ett sådant spel. När jag som femåring fick ett Super Nintendo i julklapp av mina föräldrar testade jag följande spel i ordning: Super Mario World, Super Soccer och Super Tennis. Det förstnämnda är förstås en odödlig klassiker som fortfarande finns i min samling, det andra har jag glömt sedan länge, men det tredje sitter kvar i mitt minne även nu, snart 21 år senare.

Jag minns nämligen så väl när jag och mina bästa kompisar spelade match efter match i Super Tennis och ordnade turneringar och liknande som kunde pågå i flera timmar. Jag kanske inte besöker genren tillräckligt ofta, men på senare år har det hänt något och jag har börjat återvända allt oftare, senast med Top Spin 4 (8/10) som jag lagt en hel del timmar på. Genrens "kung" Virtua Tennis har inte varit riktigt bra på flera år och lite för plojaktigt för min smak så jag lockades mer av Top Spin 4, som är lite mer av en simulator och enligt mig tidernas bästa tennisspel.

Lanseringstrailer från Grand Slam Tennis 2

Men det har nu fått oväntat hård konkurrens från Electronic Arts nya spel Grand Slam Tennis 2. Det första Grand Slam Tennis släpptes enbart till Wii för något år sedan och möttes av hyfsad kritik. Det var i alla fall tillräckligt bra för att rättfärdiga en uppföljare och nu får även HD-konsolerna vara med i matchen. Jag var måttligt peppad inför Grand Slam Tennis 2 inledningsvis, då jag tyckte att Top Spin 4 fortfarande håller och jag såg egentligen ingen anledning för någon att konkurrera med det. Men det tog inte många minuter innan jag började ändra mina förutfattade meningar. Grand Slam Tennis 2 är nämligen bra. Riktigt, riktigt bra.

"Grand Slam Tennis 2 är nämligen bra. Riktigt, riktigt bra."

Har du spelat något tennisspel som släppts de senaste tio åren så kommer du att känna dig hemma direkt i Grand Slam Tennis 2. Olika knappar ger olika typer av slag, precis som vanligt och om du håller inne någon av axelknapparna så modifieras slagen till att bli lättare och kortare, eller ger dem lite mer krut.

Håller du en knapp nedtryckt börjar handkontrollen vibrera för att visa hur starkt ditt slag kommer att bli. Än så länge är det inget nytt, men EA har plockat vissa delar från sina andra sportserier när det gäller kontrollschemat för att optimera det ännu mer.