Recension: ModNation Racers: Road Trip (PlayStation Vita)

Inte särskilt modigt, faktiskt

Efter flera års försök att skapa en populär kopia av Mario Kart lyckades Sony till slut med detta när ModNation Racers (8/10) släpptes under det första halvåret 2010. Inte för att bandesignen eller kontrollen övertrumfade konkurrenterna, utan för att spelet lyckades kasta in något som andra knappt har haft med - möjligheten att skapa precis allt.

Precis som namnet skvallrar om går det ut på att du själv kan skapa karaktärer, banor och bilar, som sedan går att ladda upp till andra över nätet. Samtidigt kan du givetvis ta del av andra skapelser för att se ifall någon bräcker utvecklarnas egna banor som presenteras i karriärläget.

I och med släppet av PlayStation Vita får vi nu se det tredje spelet i serien på bara ynka två år, och initialt känns det som att Sony mjölkar spelserien lite väl hårt. Inte ens Activision eller Ubisoft producerar så här mycket på kort tid. Med andra ord måste utvecklaren hitta på en massa nyheter för att lyckas motivera tidigare ägare att åter igen kasta upp 500 kronor.

Så fort du startar upp ModNation Racers: Road Trip hamnar du i en slags vänthall där du kan dra åt höger eller vänster för att komma åt olika alternativ. De första sakerna jag hoppar in på är givetvis skapelseprocessen, och först ut är banbyggandet.

Lanseringstrailern

Här känns de nya kontrollalternativen helt klockrena. Efter att ha ritat banan med fingret kan jag använda den bakre tryckkänsliga ytan för att lägga till detaljer banan, och den främre för att bestämma bredd och höjd.

Däremot blir jag lite sur över att det finns en gräns för hur lång banan måste vara. Det är givetvis gjort för att göra banorna mer spelbara för de som laddar ned den, men jag tycker att kollektivet ändå kan sortera ut sådant via dåliga betyg och få nedladdningar. Färre gränser - fler möjligheter!

Även modifieringen av bilarna (eller kärrorna, som spelet kallar dem för) har helt omotiverade begränsningar. Vissa bildelar kan jag till exempel inte ändra färg på, medan andra är omöjliga att ändra i storlek. Oftast går båda exemplen att utföra, men det är störande att inte kunna göra det enligt mina intressen.

Modifieringen är trots allt den stora gimmicken i ModNation Racers: Road Trip.

Kommentarer (7)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!