Recension: Gotham City Impostors

Högst medi-Joker action

Vi vet nog alla hur Gotham City ser ut. I serietidningar, filmer och inte minst förra årets storslagna Batman: Arkham City (10/10) har bilden av Läderlappens dystra, regntunga hemstad målats upp om och om igen. Vad händer då om man tar bort hjälten själv ur ekvationen och ersätter det grådaskiga med ett psykedeliskt färgschema och lite kissochbajs-humor? Jo, händer.

I Batman-världens egen förstapersonsskjutare kämpar gäng av Batman- och Joker-imitatörer mot varandra i hektiska eldstrider. Spelet är fokuserat på ett onlineläge där du, med en Batman-hatt av kartong eller ett kladdigt påmålat Joker-ansikte tar livet av motståndaren.

Själva spelmekaniken är en direkt kopia av Call of Duty, där till och med kontrollerna är i princip identiska. Vapnen är de gamla vanliga automatkarbinerna och lätta maskingevären uppblandat med tokigheter som pilbågar och hemmasnickrade raketkastare.

Saknar du Batmans gamla hederliga uppercuts? "Precis som Batman har råd med finare och dyrare utrustning än vi har han också råd att ha en mer ärofull inställning till brottsbekämpning", förklarar instruktören i det korta introduktionsläget där du kan känna på kontrollerna innan det är dags att ge sig ut i hetluften.

"Saknade utvecklarna Monolith pengar till att göra ett ordentligt matchningssystem?", undrar jag själv om och om igen när jag kör igång. Efter en lång stunds sökande och hackande kommer jag till sist in men eftersom det inte går att ta in nya spelare i en match när den väl startat slutar det ofta med halvtomma lag. Den funktionen kommer senare, meddelar en liten seriefigur inne i spelet. Jo, jag tackar.

Lanseringstrailer för Gotham City Impostors

Samma figur meddelar också att mer nytt material ska tillföras allt eftersom. Bland annat nya banor, men om de kostar eller inte framgår inte. Med tanken på att det redan vid starten finns över 100 prylar du kan köpa för riktiga pengar (däribland att få dubbla poäng under en timmes tid!) skulle en prislapp till inte förvåna mig. Nåja, något måste göras för ett spel med bara fem banor överlever inte alltför länge idag.

Spellägen är det också rätt knapert med. Utöver gamla hederliga Team Deathmatch finns Fumigation (som i princip är detsamma som Domination i Call of Duty) och Psych Warfare som är en slags utflippad Capture the Flag-variant. Ett utmaningsläge finns också, som är det enda enspelarläget i spelet. Där gäller det att snabbt hoppa, springa och glida mellan olika punkter på banorna och skjuta ned mål på vägen. Och nej, det är inte speciellt underhållande.

"När Monolith utvecklade Gotham City Impostors verkar de tyvärr ha nöjt sig med en nyskapande idé. Allt annat är bara lättuggad action med en lätt känsla av serietidning.

Det enda som väsentligt skiljer Gotham City Impostors från Call of Duty, bortsett från den serietidningslika grafiken förstås, är transportmetoderna. Istället för riktiga superhjältekrafter tar sig imitatörerna runt banan med hjälp av änterhakar, glidflygare och skor med skruvfjädrar. Just de snabba förflyttningarna i höjdled tillför lite mer dynamik i spelet och det är ganska tillfredsställande att glida över fienden för att sedan krascha ned i huvudet på denne. Alla banor är designade med det här i baktanken och det finns en hel del alternativa vägar för den som har lite fantasi.

Tyvärr tar det evighetslång tid att låsa upp alla prylar. Varje gång du ökar i nivå får du chansen att låsa upp en eller ett par saker. Men med tanke på hur många småprylar som finns att låsa upp (varav många är totalt onödiga) går det otroligt långsamt, och vid nivå 20, som tog mig ett par timmar att nå, hade jag inte mer än fyra-fem vapen till mitt förfogande. Jag kan köpa tanken att många låsta saker lockar spelarna att bita sig fast tills dess att de fått prova på allt, men här tror jag närmast att det är risk att spelare slutar i ren frustration över de oräkneliga upplåsningarna.

När Monolith utvecklade Gotham City Impostors verkar de tyvärr ha nöjt sig med en nyskapande idé. Allt annat är bara lättuggad action med en lätt känsla av serietidning. Visst har spelet en särskild humor och en del roliga element men jag undrar ändå hela tiden varför jag inte bara stänger av och spelar en bra förstapersonsskjutare istället för den här bleka kopian. Och det är faktiskt precis vad jag tänker göra nu; hellre ett bra spel utan en Batman-licens än ett medmåttigt med en.

4 / 10

Läs vår betygspolicy Recension: Gotham City Impostors Simon Campanello Högst medi-Joker action 2012-02-17T17:00:00+01:00 4 10