Recension: Super StarDust Delta (PlayStation Vita)

Dags att stjärndamma av de analoga styrspakarna

När PlayStation 3 lanserades dök det upp ett spel som knappt någon hade pratat om på förhand, men som kanske var det bästa spelet under kvartalet då konsolen släpptes i Sverige - StarDust HD - en uppföljare till Amiga-spelet StarDust. Nu när det åter igen är dags för ny hårdvara hoppar gänget hos finska utvecklaren Housemarque gladeligen på tåget med en uppföljare.

Super StarDust Delta är namnet den här gången, och precis som i föregångaren handlar det om att skjuta allt som rör sig i atmosfären på olika planeter. Vapenarsenalen har minskats, så istället för tre har du nu två olika sorters vapen - is och eld. Däremot är de ytterst nödvändiga bomberna fortfarande på plats, för det har sannerligen inte blivit enklare att klara av planeterna.

Fiender och stora stenbitar flyter ständigt omkring när du med de två analoga spakarna ska undvika faror samtidigt som du skjuter så mycket som det bara är möjligt. I och med alla funktioner som finns på PlayStation Vita har de naturligtvis ordnat så att du kan välja en kontroll som nyttjar allt. Du använder fortfarande de två analoga spakarna och axelknapparna, men du skjuter missiler genom att trycka på framsidan i valfri plats, och du kan skapa svarta hål genom att trycka på baksidan.

Dessa bonusmöjligheter är dock begränsade, så du kan inte göra det hela tiden. Välj dina strider, helt enkelt. Utöver det skakar du på din Vita när du vill utlösa en bomb, och ifall du vill ändra vinkeln gör du det genom att bara vrida på konsolen åt det håll som önskas.

Alla funktioner i Super StarDust Delta

Du kan också välja samma kontroll som finns med i föregångaren på PS3, men då kan du inte vare sig skicka missiler eller skapa svarta hål. Därför måste jag rekommendera det nya spelsättet, även om det andra är fullt spelbart.

Oavsett vad du än väljer för styrsätt är det fortfarande samma svettiga och hårda utmaning som tidigare. Kör du på normal eller hög svårighetsgrad kommer det att ta lång tid innan du lyckas klara av alla planeter, för fienderna blir bara tuffare och tuffare ju längre du kommer in.

Sedan har utvecklaren också kastat in några nya minispel som fungerar riktigt bra, och efter det finns det inget kvar förutom att komma högt upp på poängtavlorna. Initialt känns det extremt snålt och att det egentligen är mer en expansion eller en portning på föregångaren.

Men med en låg prislapp måste jag ändå rekommendera Super StarDust Delta till alla fans av skjutarspel med dubbla analoga stickor, för Housemarque vet verkligen hur ett sådant spel ska vara. Intensivt är bara förnamnet till denna underbara actionstund, trots bristen av riktiga nyheter.

8 / 10

Super StarDust Delta släpps den 22 februari till PlayStation Vita via Sony Entertainment Network.

Läs vår betygspolicy Recension: Super StarDust Delta (PlayStation Vita) Jonas Aronsson Dags att stjärndamma av de analoga styrspakarna 2012-02-17T20:21:00+01:00 8 10

Kommentarer (2)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!