Recension: Final Fantasy XIII-2

Tretton steg framåt, två steg tillbaka

Det finns en sorg och desperation i Serahs ögon. Hon har förlorat någonting hon höll kärt och därmed tappat lite av riktningen i livet. Hon känner sig vilsen och övergiven. En efter en har kamratgänget från det förra spelet lämnat henne för nya äventyr medan hon trampar runt i invanda spår.

Nästan en perfekt metafor för Square Enix och Final Fantasy som spelserie, med andra ord.

Att rädda den unga flickan Serah var det huvudsakliga målet i Final Fantasy XIII (8/10). Hennes syster Lightning och de andra protagonisterna kämpade, utforskade och erövrade Cocoon och Pulse under resans gång men nu är det hennes tur i rampljuset.

En vacker dag slår en meteor ner i den lilla kustbyn där Serah bor och med denna dyker en märklig individ upp - Noel, den sist födda människan från långt in i framtiden. Han påstår att han skickats tillbaks i tiden av Lightning för att förhindra en fruktansvärd katastrof. De två slår följe och ger sig ut i den vida världen i jakt på Lightning och för att råda bot på den stundande förödelsen.

Lanseringstrailer för Final Fantasy 13-2

Där de första tio timmarna av Final Fantasy XIII i bästa fall kunde beskrivas som en extremt utdragen guide till stridssystemet drar uppföljaren upp tempot rejält. Redan när spelet börjar är detta fullt upplåst, med bara lite vägledande hjälp att få. Det ultralinjära upplägget, det långsamma tempot och den folktomma världen är som bortblåst. Handlingen berättas till högre grad i spelet istället för i långa textsjok gömda långt ner i menyn.

"Det faktum att endast Noel och Serah är spelbara leder till att handlingen och dialogen blir mer fokuserad och intim."

Det faktum att endast Noel och Serah är spelbara leder till att handlingen och dialogen blir mer fokuserad och intim. Bristen på valfrihet ger helt enkelt en ökad känsla av inlevelse. Vi får följa två karaktärers resa genom den stora, vida världen och tidsåldrarna och all fokus har lagts på att göra dessa karaktärer så levande som möjligt.

Att rädda världen visar sig naturligtvis inte vara helt enkelt, då det i och med Noels ankomst har det öppnats tidsportaler lite här och där i världen. Genom att använda sig av dessa rör sig äventyrarna runt i världen, både bakåt och framåt i tiden, men även in i parallella tidslinjer. Trots att slutmålet är känt är resan dit inte så friktionsfri som den hade kunnat vara. Det kan bli lite rörigt att hålla reda på vad som finns var och när och hur ens handlingar påverkar framtiden.

Nu är det inte riktigt en lika djup tidsresenärsmekanik som i Chrono Trigger och ens val påverkar inte omgivningen särskilt mycket, men det är ändå en intressant spelidé. Framförallt är det kul att se hur städer, personer och platser förändras mellan tidsåldrarna.

Kommentarer (4)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!