Recension: Neverdead

Borde aldrig ens ha fötts

Dagens spelmarknad erbjuder välkända och etablerade varumärken som spänner från bara några år bakåt i tiden, till flera generationer bakåt. Där maskotarna och karaktärerna är så kända att var och varannan köper spelen enbart på grund av dem.

Därför är det alltid lite extra spännande och tjusande när en gigant som Konami ger sig på ett helt nytt speluniversum med nya och okända karaktärer, samt en berättelse som ingen tidigare har fått ta del av. Brittiska utvecklaren Rebellion har med Neverdead gett oss tredjepersonsactionspel som har ett tydligt mål och ambitioner för att etablera sig i den absoluta toppen.

Huvudkaraktären Bryce Boltzmann är en demonjägare anställd av den hemliga regeringsorganisationen NADA, vars enda mål är att utrota demoner som vandrar på vår jord. Bryce är dock långt i från ny i branchen, då han för 500 år sedan förlorade en kamp mot en demonkung. Till råga på allt fick Bryce sin medhjälpare och tillika fru mördad av densamme. Demonkungen förbannade Bryce därefter till att bli en av de han själv så innerligt jagade, och sedan dess har han ständigt varit ute efter hämnd.

Lanseringstrailern för NeverDead

Det är en klassisk berättelse om en kamp mellan de goda och de onda, om personlig upprättelse och om kärlek. Det är å andra sidan ingenting som fängslar dig direkt från första ögonkastet, och Rebellion tar sig lite väl seriöst när de skapar en stereotypisk antihjälte som är ful i mun och har en taskig kiss-och-bajs-humor. Till sin hjälp har Bryce den helt vanliga tjejen Arcadia vars enda humör- och attitydshantering handlar om att avvärja Bryces sexskämt och fulgubbeanspelningar. Hon är dessutom inte odödlig vilket innebär att du måste vara på din vakt hela tiden och skydda henne.

Det kan tyckas häftigt att jaga iväg sina armar och sina ben de första tio gångerna man tappat dem, men det blir snabbt extremt tröttsamt eftersom minsta demonbett verkligen får Bryce att tappa en arm eller ett ben.

Eftersom Bryce är odödlig implementerar Rebellion här en ny spelmekanik där hjälten kan fortsätta leva och (delvis) fortsätta slåss, då både lemmar och huvud kan separeras från spelarens kropp. Det är ett litet nytänk som öppnar upp för en vissa små taktiska moment, men även till en del pussellösande där vissa hinder bara kan övervinnas genom att exempelvis rulla huvudet genom en ventilationstrumma till andra sidan hindret.

Förövrigt är du inte helt odödlig, för när du reducerats till enbart ett huvud finns några små hemska demoner som gärna vill suga in sig i sina käftar för att dränka dig i en vidrig vätska. Men detta kan enkelt undvikas genom en quicktime-händelse varpå du spottas ut igen, och spelet fortsätter.

Ganska omgående märker jag dock snabbt varför vi inte sett värst mycket av den här spelmekaniken tidigare. Det fungerar verkligen inte alls så som Rebellion har implementerat det i dagsläget. Det kan tyckas häftigt att jaga iväg sina armar och sina ben de första tio gångerna man tappat dem, men det blir snabbt extremt tröttsamt eftersom minsta demonbett verkligen får Bryce att tappa en arm eller ett ben.