Recension: FIFA Football (PlayStation Vita)

Peka finger åt Messi och kompani

När Sony nyligen lanserade sin PlayStation Vita var de nog glada att FIFA Football fanns på hyllorna bredvid den, då ett bra fotbollsspel är närmast ett måste åtminstone på den Europeiska marknaden. Många anser till exempel att en stor anledning att Segas Dreamcast dog en för tidig död var just frånvaron av Electronic Arts stora sporttitlar.

Så är alltså inte fallet denna gång, men den misstänksamme anar att något inte står rätt till ändå, då spelet som släppts till Vitan inte heter FIFA 12, utan kort och gott FIFA Football. När jag startar upp spelet visar det sig snabbt varför, detta är nämligen inte FIFA 12 (9/10) i bärbart format - det är FIFA 11 (8/10).

När jag navigerar runt i menyerna och övar på träningsplanen är jag mest av allt imponerad. Utan tvekan känns detta som en full konsolupplevelse i mina händer och jag har tillgång till förväntade spellägen som snabbmatcher, Be a Pro, onlinelägen och karriärläget. Det vissa kanske saknar är kortbytarspelet Ultimate Team, men då jag personligen aldrig riktigt fastnat för det gör dess frånvaro inte mig särskilt mycket.

Det mesta är alltså sig likt från konsolversionerna, och det gäller även när jag väl startar en match. Återigen blir jag imponerad då jag i matchspelet inte kan se några direkta kompromisser, det ser ut och fungerar som det skall och som jag är van vid. Möjligtvis kan jag tycka att spelarna och grafiken i stort blir lite för liten på Vitans skärm, men vill jag använda det mest utzoomade kameraläget är det priset jag får betala.

Första kvarten med FIFA Football

"Att peka på skärmen dit jag vill passa bollen borde fungera bra i teorin, men när det innebär att jag halvt måste släppa min Vita samtidigt som jag skymmer skärmen med min hand undviker jag helst detta."

Kontrollen känns riktigt stabil och exakt, och alla med någon vana från andra Fifa-spel kan plocka upp FIFA Football och börja spela direkt utan problem. Givetvis finns det också ett par Vita-specifika möjligheter att tillgå, men dessa är inte alltid särskilt användbara. Att peka på skärmen dit jag vill passa bollen borde fungera bra i teorin, men när det innebär att jag halvt måste släppa min Vita samtidigt som jag skymmer skärmen med min hand undviker jag helst detta. Mer intressant är då möjligheterna som ges med den bakre pekskärmen, där jag när jag har bollen kan styra vart jag vill avfyra mina skott. Skärmen representerar målet sett framifrån och det är därför lätt att placera bollen precis där jag vill ha den, och ju längre jag rör vid skärmen desto hårdare blir skottet.

Det hela fungerar fantastiskt väl och min enda oro är att det möjligtvis blivit lite för lätt att skjuta bollen i mål. Ett annat problem är att jag väldigt ofta råkar skicka iväg ett skott utan att det var med vilje, då jag av misstag kommit åt den bakre skärmen med något finger. Jag lär mig dock så småningom hålla fingrarna något sånär i styr, och gillar du det inte finns förstås möjligheten att stänga av pekkontrollerna.