Eurogamer.se

Recension: Journey

En helt fantastisk resa

Under förra årets E3-mässa i Los Angeles fick jag spela ett verk som stod ut bland konkurrens såsom Battlefield 3, Bioshock: Infinite och The Elder Scrolls V: Skyrim. Men det handlade inte om någon titel som har fått hundratals miljoner i sin budget eller någon storproducent bakom spakarna, utan ett indieutvecklat spel som väcker känslor hos mig som inget annat spel har lyckats med.

Alla resor måste börja någonstans, så varför inte i ett ökenlandskap med ett stort berg i horisonten? Det är just där jag hamnar med en namnlös karaktär i Journey. Jag får ingen träningsbana, inga uppdrag, och inte ens någon fiende att döda. Berget är mitt enda fokus, och på vägen dit får jag besöka många olika platser.

En svag, genomskinlig handkontroll i det nedersta vänstra fönstret berättar för mig att jag kan styra med både den högre analoga spaken och SixAxis-funktionen, och sedan får jag även lära mig två andra nyttiga funktioner. Men efter detta kommer det inga fler hjälpmedel, och det behövs verkligen inte eftersom det är så pass enkelt och perfekt att greppa. Nu är det dags att börja vandra.

Det dröjer inte särskilt länge innan jag hamnar i ett område som enklast skulle kunna beskrivas som en hembas. Ett flertal dörrar står stängda, men jag ser ett speciellt altare som jag vill närma mig. Då krävs det att jag måste hitta lika konstiga som skimrande objekt som förlänger min orange sjal - ett verktyg som gör att jag kan glida omkring i luften en liten stund. Ju längre, desto fler sekunder ovanför marken. Stundtals kan det vara utmanande att hamna på de lite mer svåråtkomliga ställena, men det är ju precis som det ska vara i ett spel. Du kan inte bara glida omkring.

När energin i sjalen är förbrukad kan jag fylla på den igen med hjälp av små tyglappar eller utplacerade flaggor, där det krävs att jag ska hålla in cirkelknappen för att slänga ut en ljudvåg som påverkar min omgivning. Just detta används när jag äntligen har tagit mig upp till det där mytomspunna altaret.

Journey - Gamescom 2011-trailer

"Redan från början hamnar jag i en sinnesstämning som enbart utvecklaren Thatgamecompany klarar av att förmedla, den här gången med ett minimalistiskt användargränssnitt och underbart lugnande musik som låter ljuvligt med 7.1-ljud."

Jag får då möta en väldigt lång varelse som ger mig en mystisk vision innan hen öppnar en stor dörr som tar mig till nästa värld.

Redan från början hamnar jag i en sinnesstämning som enbart utvecklaren Thatgamecompany klarar av att förmedla, den här gången med ett minimalistiskt användargränssnitt och underbart lugnande musik som låter ljuvligt med 7.1-ljud. För första gången i deras spelhistoria får vi även uppleva vissa ändringar i denna stämning. Men ta det lugnt - du kommer fortfarande att vara helt uppslukad av Journey.

Sömlösheten är en viktig del i maskineriet, och när de till och med lyckas att problemfritt föra in andra spelare i äventyret kan jag inte bli annat än imponerad. Ifall jag vill stanna upp ett tag kan göra göra det utan några störningar som är frekventa i andra spel med flerspelarmöjligheter, och om jag vill gå till andra områden än min kamrat fungerar det minst lika bra.

Det existerar inga dialogutbyten eller ens en möjlighet att chatta med text inne i spelet, men ändå förstår jag precis allt vad min vän vill säga. Under min resa träffade jag två olika spelare som hjälpte mig att ta sig förbi sand och snö i jakt på att få komma upp på det där mystiska berget.

Vissa kommer säkerligen att störa sig på att äventyret varar i cirka två timmar, om du nu inte väljer att utforska din omgivning, men för mig är det här de två bästa speltimmarna jag någonsin har upplevt. Journey är inte ett spel - det är en upplevelse.

10 / 10

Journey släpps den 14 mars i Sverige till PlayStation 3 via Sony Entertainment Network. I dagsläget finns det inget pris, men den amerikanska versionen ska kosta 15 dollar.

Läs vår betygspolicy Recension: Journey Jonas Aronsson En helt fantastisk resa 2012-03-01T16:00:00+01:00 10 10

Kommentarer (13)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!