Recension: MotorStorm RC (PlayStation Vita)

Mycket bilkörning för femtiolappen

MotorStorm var det första spel jag körde på min nyinförskaffade högblanka PlayStation 3 - medan jag i ärlighetens namn väntade på The Elder Scrolls: Oblivion.

Redan samma kväll samlade jag ihop några vänner och vi körde så det rök under en hela kvällen och natten; tider skulle slås och medaljer skulle klaras av för att nya lopp och festivaler skulle gå att öppna. Denna titel saknade helt flerspelarläge, både online och lokalt - men just då brydde vi oss inte det minsta.

I dag är det 2012 och förra årets MotorStorm-fest med tillägget Apocalypse fick en snöplig marknadsföring i det att en verklig katastrof utspelade sig i Japan precis samtidigt. I och med lanseringen av PlayStation Vita hoppas Sony-ägda spelstudion Evolution på en comeback, och det märks tydligt att de verkligen vill att alla Vita-ägare ska känna sig tvungna att skaffa spelet - det kostar trots allt 55 ynka spänn.

Känslan från originalet MotorStorm är tillbaka i det att det fullständigt saknas ett flerspelarläge i Vita-versionen; jag säger Vita-versionen eftersom du på köpet nämligen får nästan exakt samma spel till din PS3 - där flerspelarläge i delad skärm medföljer. Det fina är att jag nu förstår att onlinemöjligheten faktiskt inte behövs för att skapa den racingstämning Evolution är ute efter - trots att jag under de första timmarna saknar den.

Hela MotorStorm RC till Vita andas nämligen solokörning, men allt du gör är i tävlan mot andra - antingen dina vänner på PSN eller andra konkurrenter spelet utser åt dig. Förutom att dina tider och poäng ställs mot kända och okända rivaler gästspelar de även som spökbilar på en del banor så att du faktiskt kör mot både AI och andra spelares bästa tider.

Det är en sporre utan dess like, och gör att jag verkligen vill nöta bana efter bana för att ha en chans att slå mina värsta rivaler. Jag vet nämligen att de får en påminnelse nästa gång de loggar in att "Användare X krossade dig på banan Sandstorm", eller något liknande. En eloge för detta tävlingsmoment.

MotorStorm RC är som bekant inte bara ett nedbantat spel till bärbart format, utan består också av nedbantade bilar i radiostyrt format. Körningen påminner först en del om Ridge Racer, men efter att jag fått smaka på Evolutions finkänslighet vad gäller kontrollerna och hur de olika biltyperna (buggies, racerbilar, lastbilar med mera) uppför sig på de olika underlagen (is, sand, asfalt) inser jag att djupet är större än så.

Loppen du kör är indelade i festivaler och för att öppna upp festivaler måste du ha samlat ihop ett visst antal medaljer. Varje lopp kan du få ihop maximalt tre medaljer och att samla ihop tillräckligt för att öppna upp samtliga lopp är sannerligen ingen dans på rosor. I takt med att du plockar hem fullpoängare belönas du med fler varianter av biltyperna och olika sätt att smycka dem med dekaler. Inget som påverkar bilkörningen, men det är kul att kunna variera sig.

"Kort sagt; det här är arkadbilkörning i bärbart format som är precis som det ska vara."

Första kvarten av Motorstorm RC till Vita

Den största skillnaden mot de tyngre storebröderna i serien är annars själva bilkänslan och styrningen; du kan välja lite olika sätt att kontrollera din bil, men mest troget en radiostyrd bil är den setup som låter din högerspak ge gas och broms genom att dra den fram eller tillbaka - medan vänsterspaken sköter höger och vänster i förhållande till riktningen. Bilarna är i sin tur både små och lätta och det märks också i handhavandet av dem, det är ganska lätt att köra och slira runt om jag bränner av alltför fort i de sandiga kurvorna.

Det finns egentligen ingen anledning att inte skaffa MotorStorm RC till Vita, om du är det minsta intresserad av bilkörning i arkadformat - eller bara lite tävlingsinriktad. Laddningstiderna är helt ok, framförallt mellan loppen då du sällan väntar längre än några sekunder, och med enkla knapptryck startar du om lopp, avslutar dem, hoppar ut i menyläge eller pausar.

Kort sagt; det här är arkadbilkörning i bärbart format som är precis som den ska vara.

9 / 10

Läs vår betygspolicy Recension: MotorStorm RC (PlayStation Vita) Jimmy Wilhelmsson Mycket bilkörning för femtiolappen 2012-03-02T10:00:00+01:00 9 10