Eurogamer.se

Recension: SSX

Annars får du sju hål i nacken

Ljudet av helikopterns rotorblad tonar sakta bort - i stället ökar ljudet från hjärtats allt intensivare slag och medan vinden piskar mig i ansiktet gör jag en sista ansträngning för att få den perfekta vinkeln på brädan i starten. Jag har precis slängt mig ut från den stora öppningen i helikopterns undersida.

I bakgrunden tornar de sylvassa topparna upp sig och snön yr dramatiskt när jag ger mig ut för att slå motståndaren Griff i den absolut sista matchen som SSX kampanjläge har att erbjuda. Tung och melankolisk dubstep-musik sätter stämningen direkt och jag vet att minsta misstag kommer kosta mig segern. Stenhård fokus och små precisa rörelser på brädan är det enda som gäller nu.

Vägen till den sista kampen har varit tuff. Jag har fått tampats med isiga backar, djupa avgrunder, kyla, mörker, laviner, stenar, träd, tunn luft och precis allt annat livsfarligt som moder natur kan slänga emot mig på världens alla bergstoppar.

Nio dödliga nedfarter (Deadly Descents, som den nu strukna undertiteln benämndes) med olika teman har skapat ett snowboardspel som både knyter an till de gamla spelen i serien, men som också stoppar in en hel del nya element som får SSX av årgång 2012 att kännas fräscht och underhållande. I år har extremsportlaget SSX samlat sina nio bästa åkare världen över för att vinna utmaningen mot Zoes arrogante ärkefiende Griff.

Vart och ett av de geografiska områdena innehåller ett par tre stycken vanliga spellägen, som trick och race, där de sakta introducerar dig till farorna som området bjuder på. Därmed förbereds du också för bergskedjans huvudevenemang som är den svåraste och tuffaste utmaningen där. Det är här du får testa allt du lärt dig i de tidigare momenten och det enda målet som spelet slänger dig i ansiktet är "överlev".

Ribban sätts direkt, och den är hänsynslös.

Speltrailer från SSX i Patagoniens backar

"varje område introducerar ett nytt tema och därmed också ett nytt hjälpmedel för att lura döden. Den karaktär som introduceras, med en bakgrundsstory i serietidningsformat, kommer oftast utrustad med hjälpmedlet i fråga ..."

I Patagonien får du tampas med gravitationen - det är här EA introducerar den nya vingdräkten som ger dig möjligheten att sväva korta perioder över avgrunder. Men det gäller också att vara precis i sina nedsättningar och välja den optimala linjen och förbereda sig för nästa hopp. På Antarktis får du tampas med kylan, här gäller det att inte dröja i skuggorna och tunnlarna för länge utan att i stället leta efter solen och ljusa partier, annars fryser du snabbt ihjäl.

Ni förstår ungefär hur det hänger ihop; varje område introducerar ett nytt tema och därmed också ett nytt hjälpmedel för att lura döden. Den karaktär som introduceras, med en bakgrundsstory i serietidningsformat, kommer oftast utrustad med hjälpmedlet i fråga men du får också möjligheten att köpa andra saker som hjälper dig på traven.

Prylarna har vardera tre egenskaper, brädorna är olika bra på hastighet, boost och trick, medan exempelvis vingdräkten har olika styrförmågor, glidlängd och hastigheter. Allt eftersom du ökar på nivåerna för karaktärerna får du också möjligheten att köpa nya prylar, kläder och brädor som också har olika sällsynthetsnivåer. Vissa kläder kan exempelvis ge ökad boost.

Kommentarer (8)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!