Recension: The Darkness II

Det ser ljust ut

Människor mördas, torteras och slits brutalt i stycken. Spelvärlden i The Darkness II befolkas av de ondskefulla och hämningslösa och huvudpersonen Jackie Estacado är inget undantag.

Den unge maffiabossen har sedan det förra spelet lyckats kontrollera mörkret inom sig, men en attack från en okänd fiende i inledningen av spelet släpper den fri på nytt. Mörkret manifesterar sig i två ringlande, ormlika armar som Jackie kan kontrollera samt via ett antal olika krafter som kan massakrera fiendens horder av hantlangare. Som om det inte var nog plockar han också på sig högvis av skjutvapen på vägen.

Låter det krångligt? Det är det inte. Kontrollsystemet i The Darkness II är bland det smidigaste jag stött på; med avtryckarknapparna på handkontrollen avfyras de vapen Jackie har i sina mänskliga händer medan bumperknapparna kontrollerar mörkret. Med den vänstra plockar jag upp saker och kastar dem och den högra fungerar som närstridsattack.

I lite större strider blir det en riktig kick att slita upp en parkeringsmätare och kasta den på en fiende, snurra runt och slå två andra så de flyger iväg och sedan avsluta med att släppa lös de dubbla revolvrarna på någon annan. Stora delar av omgivningen är anpassad för att vara till nytta; bildörrar, stolar och rentav fallna fiender kan hållas upp som sköldar eller kastas för att göra skada.

Lanseringstrailer för The Darkness 2 in i rampljuset

Under de våldsamma sektionerna tilldelas du mörkeressens beroende på hur du tar livet av dina motståndare - att använda sig av Jackies krafter ger förstås bonuspoäng. Den använder du sedan till att låsa upp nya krafter eller förstärka de befintliga. Du väljer själv om du ska satsa på att förbättra dina vapenfärdigheter, närstridsegenskaper eller övernaturliga förmågor.

"För att öka känslan av serieaction har de valt att applicera en cellskuggning som gör att spelet utseendemässigt starkt påminner om ett mörkare och mer urbant Borderlands. Samtidigt som det tar udden av det värsta våldet bidrar det också med en härligt kuslig stämning."

Mörker hos unge Estacado har förstås en given ärkefiende - ljuset. Gatlyktor, taklampor och strålkastare suger krafterna ur dig, så det gäller att planera din rutt och skjuta sönder ljuskällan på avstånd om du vill behålla dina superkrafter. Senare i spelet utnyttjar fienderna även din svaghet och går omkring med egna ljuskällor.

Nu är The Darkness II inte bara hjärndöd action med häftiga slagsmål. Den kanadensiska studion Digital Extreme har tagit över facklan från svenska Starbreeze i projektet att göra spel av serietidningen The Darkness, och det märks att de förstår hur det ska gå till. För att öka känslan av serieaction har de valt att applicera en cellskuggning som gör att spelet utseendemässigt starkt påminner om ett mörkare och mer urbant Borderlands. Samtidigt som det tar udden av det värsta våldet bidrar det också med en härligt kuslig stämning.