Eurogamer.se

Recension: I Am Alive

Skönt att spelet överlevde

I Am Alive är ett speciellt spel, det vet jag redan innan jag provat på det. Det avtäcktes på E3-mässan 2008 som ett projekt av Darkworks, studion som gjorde en nyversion av Alone in the Dark i början på tjugohundratalet. Två år senare tog Ubisoft Shanghai över och har gjort om spelet från grunden; numera sägs bara konceptet vara sig likt.

På vägen har det också bantats ned från en fullskalig stortitel till ett nedladdningsbart actionspel med ständigt framskjutet släppdatum. Min förvåning över att över huvud taget få chansen att prova på spelet är stor; men är det värt väntan?

Som du säkert redan anat är saker sig inte likt i det USA där I Am Alive utspelar sig. För ett år sen inträffade Händelsen, någon slags kataklysm som har fått marken att vända sig. Jordbävningar hör till vardagen och fruktansvärda sandstormar härjar i de en gång sprudlande metropolerna. Luften är så tjock av partiklar att det inte går att vistas ute mer än någon minut i taget. Någon tillstymmelse till organiserad civilisation finns inte kvar, det här är det postapokalyptiska landskapet och det är i mycket sig likt från de gånger vi sett det tidigare.

För att kunna röra dig runt de nedfallna resterna av västerlandet är klätterkunskaperna det viktigaste. Den namnlöse protagonisten är en väderbiten man med fingrar av stål. Du styr honom i tredjepersonsperspektiv runt den fiktiva staden Haventon. Kontrollerna är smidiga och klättringen är en bra blandning mellan utmaning och lekfullhet.

Hur överlever du i I Am Alive

"Det är bättre att inte hamna i bråk och på så sätt spara medicin och skott tills det verkligen gäller."

Min första upplevelse med spelets styrmekanik är när jag ska forcera en raserad bro. Direkt sätts min fingerfärdighet och slughet på prov för att försöka hitta rätt väg mellan utbrunna bilar och fallna betongklumpar.

Även om du med dödsförakt kastar dig mellan stålbalkar och fönsterkarmar har ett mått av realism smugit sig in i spelet i form av uthållighet. Det är en av två egenskaper din hjälte har att jobba med - den andra är förstås hälsa - och aldrig har den väl varit så viktig.

För varje sekund du klättrar tickar din uthållighet ned mot noll. Det gäller alltså att hitta rätt väg eller vända tillbaka till ett ställe där du kan vila dig om du vill undvika ett fall mot en säker död. Klättrar du så länge att din krafter börjar svika kan du antingen dricka eller äta något för en snabb energikick eller trycka frenetiskt på den högra avtryckaren. Det sistnämnda låter dig använda dina allra sista krafter för att, om du har tur, sätta dig i säkerhet men bieffekten är att din maximala uthållighet sjunker; den måste sen återställas genom någon form av näringsintag.

Här kommer vi osökt in på nästa aspekt av överlevnadsarbetet, samlandet. I en värld där allt gått under är mat, förnödenheter och ammunition värda mer än sin vikt i guld. Du får, framförallt till en början, verkligen hushålla med resurserna för att ha en chans att överleva. Det är bättre att inte hamna i bråk och på så sätt spara medicin och skott tills det verkligen gäller.

Kommentarer (2)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!