Recension: Jagged Alliance: Back in Action

Ett spel för båda partiblocken

Jagged Alliance: Back in Action ska vara en nyversion av det 13 år gamla Jagged Alliance 2, inklusive de två släppta expansionerna. Ordet ska i föregående mening är korrekt uppfattad eftersom serien för mig är helt ny. Förutom uppdaterad grafik ska även användargränssnittet ha uppdaterats sedan förlagan.

Spelet utspelar sig i landet Arulco som styrs av drottningen Deidranna. Du som spelare styr över ett gäng inhyrda legosoldater som strävar för att störta henne.

I början av spelet startar du med en säck pengar och en lista på legosoldater du kan hyra. När du hyrt dem som du anser kan få jobbet gjort är det bara att sätta tänderna i kartan över Arulco.

Själva kartan är utgångspunkten för allt spelande. Här flyttar du dina trupper runt för att ta över olika strategiska delar av kartan. När det är dags för strid zoomar kartan in och själva actiondelen av spelet startar.

Lite överallt i actiondelen finns det personer utplacerade med stora frågetecken över huvudet. Det är här du samlar på dig uppdrag att utföra. Uppdragen är oftast inte speciellt fantasifulla, utan går oftast ut på att du ska rädda några civila arbetare från Deidrannas elaka soldater som förslavat dem, eller att döda samtliga fiendesoldater på ett ställe.

D-D-D-D-D-D-Danger zone!

"Jag fällde en tår av lycka när jag fick alla barndomsminnen tillbaka för hur speldesign en gång i tiden såg ut."

När ett uppdrag är slutfört kan du gå tillbaka till kartan för att förflytta dina trupper vidare till nästa område. Och det är det här som är spelets absolut starkaste sida. Du kan nämligen förflytta dina trupper precis hur du vill. Med en helt öppen värld och utan någon som pekar åt dig vart du ska ta vägen, ger du dig av helt på dina egna villkor. Det var här som jag fällde en tår av lycka när jag fick alla barndomsminnen tillbaka för hur speldesign en gång i tiden såg ut.

På kartan plockar du område efter område. Ibland tar fiendesoldaterna tillbaka dina områden och du får försöka återta dem så gott du kan. Det här momentet kan bli lite tjatigt efter ett tag om du inte har tillräckligt många trupper till ditt förfogande. Medan dina trupper är på ena sidan av kartan kan helt plötsligt fiendesoldater ta över en del av andra sidan av kartan och du får springa tillbaka dit för att ta tillbaka värdefullt land.

Att bygga upp sina trupper på rätt sätt är A och O i Jagged Alliance: Back in Action. Själv valde jag fel uppsättning av soldater under min första spelomgång, och det slutade i att jag inte kunde fortsätta att spela efter lite drygt fem timmar då jag hade för lite medicinkunskap hos mina mannar. För tro inte att det finns några steg-för-steg instruktioner i uppstarten av spelet. Tvärtom, här slängs du efter en kortare introduktion rakt in i spelet. Ytterligare en tår fälldes, fast av en annan anledning.

Stridssystem går i antingen realtid eller i en slags blandning mellan realtid och turbaserad. Jag skulle vilja jämföra den med det som vi såg i till exempel Fallout 3. Du har möjligheten att pausa spelet, och sedan dra ut banor som dina soldater ska gå, samt välja ut vilka fiender du ska skjuta på och i vilken ordning.

Tro dock inte att du ska kunna klara av spelet på en långhelg. Spelet är riktigt svårt och oförlåtande. Men sätter du väl tänderna i det kommer du att belönas av ett riktigt skönt retrodoftande lir.

7 / 10

Läs vår betygspolicy Recension: Jagged Alliance: Back in Action Roberth Läckström Ett spel för båda partiblocken 2012-03-07T12:25:00+01:00 7 10

Kommentarer (1)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!