Recension: Tekken 3D Prime Edition

Välgjort, men tomt på innehåll

Tekken-serien är i mångt och mycket en av spelvärldens stora klassiker. De första delarna till PlayStation var något av en evolution för slagsmålsspel och överlag har serien hållit mycket hög kvalitet genom åren, och jag har haft mycket kul med Tekken. Därför var det med höga förväntningar jag tog emot den första delen i serien till Nintendo 3DS, som fått titeln Tekken 3D Prime Edition.

Förväntningarna infriades så fort jag startade och hoppade in i en snabbmatch. Tekken 3D Prime Edition är nämligen riktigt snyggt, speciellt med tanke på den begränsade hårdvaran i 3DS. Spelet flyter på smidigt och känns på alla sätt och vis som en förminskad version av Tekken 6, utan att utvecklarna tummat alltför mycket på de grafiska effekterna.

Nästan ännu mer imponerande är det att samtliga karaktärer från ovan nämnda Tekken 6 finns med. Oavsett om din favorit är Paul, Jin eller Kuma kan du räkna med att karaktären finns med. Namco har alltså inte bara lyckats hålla grafiken och bilduppdateringen på topp, utan även tryckt in en hel hög spelbara karaktärer på den lilla kassetten.

Men det slutar inte där. Nej, utöver allt jag redan nämnt har Namco använt den tryckkänsliga skärmen på ett sätt som gör det lättare för nya spelare att komma igång och göra långa kombos. På den nedre skärmen finns nämligen fyra virtuella knappar som används för lite mer avancerade knapptryckningar, något som är en nödvändighet då 3DS ju saknar två av de axelknappar som finns på stationära konsolers handkontroller. Systemet fungerar överlag bra, även om det är lätt att enbart fokusera på de virtuella knapparna istället för att lära sig att slåss med de fysiska.

Tekken 3D Prime Edition - Presentation

"Spelet gör väldigt många saker rätt, men gör tyvärr även en hel del saker fel. Väldigt fel."

Så är Tekken 3D Prime Edition ett klockrent köp för slagsmålsälskande 3DS-ägare? Nja, ändå inte. Spelet gör väldigt många saker rätt, men gör tyvärr även en hel del saker fel. Väldigt fel.

För det första saknas ett traditionellt storyläge, något som alltid varit en viktig del i Tekken-spelen. De spellägen vi bjuds på är istället snabbmatcher, flerspelarmatcher lokalt eller via wifi, ett träningsläge samt ett överlevnadsläge som kallas Special Survival.

Det sistnämnda placeras överst i menyn, vilket åtminstone får mig att tänka att det är det huvudsakliga spelläget. Döm då min förvåning och besvikelse när jag inser att det endast är just ett överlevnadsläge. Första utmaningen består av att besegra fem motståndare utan att min energimätare töms. När jag har klarat den låser jag upp en ny utmaning i vilken jag måste besegra tio motståndare, efter det 20 motståndare och så vidare.

De andra lägena är inte bättre, då det endast erbjuds slagsmål rakt upp och ner. Det är förvisso väldigt underhållande slagsmål i sann Tekken-anda, men det känns ändå fattigt.

Tekken är en spelserie som gjort sig känd för en fånig, men till viss del underhållande, berättelse och mängder av olika minispel som Tekken Bowl och Tekken Ball. Inget av detta finns representerat i Tekken 3D Prime Edition, vilket är synd. Det är också värt att nämna att samtliga spelbara karaktärer är upplåsta från början och det finns alltså ingen motivation att spela enspelarläget för att låsa upp nya karaktärer.